Inleiding
Allan
Herman die zowel in Schotland als in zijn geboorteland Australië als oudtestamenticus
aan theologische seminaries heeft les gegeven, scheef een buitengewoon leerzaam
boekje over de voorbereiding op het ambt van dienaar van het Woord.
Verschillende zaken komen aan de orde zoals de roeping tot het ambt, de
theologische opleiding en het metterdaad aan-vangen van het ambtelijke werk.
De
roeping tot het ambt
1. Allereerst
brengt Harman naar voren dat alleen zij die door een levend geloof met Christus
verenigd zijn, door God innerlijk tot het ambt van dienaar van het Woord
geroepen worden. Harman stelt terecht dat zij die zich de vraag stellen of zij
wellicht tot dienaar van het Woord worden geroepen, zichzelf met betrekking tot
de vol-gende zaken moeten onderzoeken:
2. Vervult
het mij met passie dat de Bijbel het Woord van God is?
3. Is
mijn diepste begeerte Christus aan verloren zondaren te verkondingen?
4. Voel
ik mij gedrongen prediker van het Evangelie te zijn?
5. Heb
ik de intellectuele capaciteiten om te studeren als voorbereiding op het ambt
van dienaar van het Woord en als ik in dat ambt sta?
6. Ben
ik in staat om in het openbaar te spreken?
7. Kan
ik gemakkelijk met mensen van verschillende leeftijden en achtergronden omgaan?
8. Ben
ik in staat met anderen samen te werken?
9. Heb
ik capaciteiten om leiding te geven?
Het
moet zo zijn dat deze zaken ook anderen opvallen. Harman stelt dat wij ons niet
mogen voorbereiden op het ambt als de leiding van de plaatselijke gemeente waartoe
wij beho-ren ernstige twijfels heeft. Als het goed is, zijn we ook niet bevreesd
om mensen die ons wat beter kennen om hun oor-deel te vragen. Ben je getrouwd, dan is van groot belang dat je vrouw van harte achter de beslissing staat je
voor te bereiden op het ambt van dienaar van het Woord.
Studie
die voorafgaat aan de theologische opleiding
Harman
stelt dat het cruciaal is dat wij opwassen in de genade en kennis van de Heere
Jezus Christus. Getrouw en biddend de Schrift bestuderen is dan wel heel essentieel.
Hij raadt aan om de gehele Bijbel eenmaal per jaar door te lezen. Wie dienen
zeer goed thuis te raken in het Woord van God.
Nog voordat wij een theologische opleiding gaan bezoeken dienen we breed belezen te zijn in goede boeken die vanuit een besliste Bijbelse overtuiging zijn geschreven. Het is goed daarbij het advies van anderen te vragen. We moeten ons bepaald niet beperken tot eigentijdse schrijvers. Van belang is al in een heel vroeg stadium een bibliotheek te gaan opbou-wen.
Nog voordat wij een theologische opleiding gaan bezoeken dienen we breed belezen te zijn in goede boeken die vanuit een besliste Bijbelse overtuiging zijn geschreven. Het is goed daarbij het advies van anderen te vragen. We moeten ons bepaald niet beperken tot eigentijdse schrijvers. Van belang is al in een heel vroeg stadium een bibliotheek te gaan opbou-wen.
Harman
wijst erop dat het van belang is in een vroeg stadium in allerlei opzichten
taalvaardigheid te vermeerderen. Daar-naast noemt hij het beluisteren en lezen
van goede preken zowel naar inhoud als vorm en dat van predikers uit het heden
en het verleden.
De
keuze van een theologische opleiding
In de
Engelssprekende wereld is er veel en veel meer keuze in theologische opleiding
dan in Nederland. Harman geeft aan-wijzingen waarop moet worden gelet bij het
volgen van een theologische opleiding. Deze adviezen sluiten niet tot
nauwe-lijks aan bij de Nederlandse situatie. Bij ons valt of weinig of niets te
kiezen. Dat neemt niet weg dat voor iedereen van belang is en blijft aan welke
criteria een theologische opleiding behoort te voldoen. Is er geen opleiding
waarvoor dat geldt, dan moet dat als een noodsituatie worden gezien.
Harman
acht de keuze voor de juiste opleiding zeer belangrijk. Op de een of andere
wijze zal een theologische opleiding ons vormen zowel bewust als onbewust. Dan
is het wel essentieel dat de inhoud van de colleges de toetst van de Schrift en
de leer van Gods genade kan doorstaan. Hij raadt aan voordat men voor een
bepaalde theologische opleiding kiest zich gron-dig van het karakter ervan op
de hoogte te stellen en ook na te gaan wat de grondslag is.
Naast
een Bijbelse en confessionele grondslag is het van belang ervan verzekerd te
zijn dat de theologische opleiding die men kiest niet alleen van niveau is maar
ook gericht is op de opleiding van dienaren van het Woord. Het eerste kan het
geval zijn, terwijl voor het tweede weinig aandacht is.
Een student die kiest voor een theologische opleiding die niet aan een bepaald kerkverband is verbonden, moet beseffen dat het kerkverband waartoe hij behoort aanvullende opleidings-eisen kan stellen ook al heeft men een volledige theologische opleiding voltooid.
Een student die kiest voor een theologische opleiding die niet aan een bepaald kerkverband is verbonden, moet beseffen dat het kerkverband waartoe hij behoort aanvullende opleidings-eisen kan stellen ook al heeft men een volledige theologische opleiding voltooid.
Wie
deze criteria naast de Nederlandse theologische opleiding legt, moeten
constateren dat in Nederland er niet een theo-logische opleiding is die hier helemaal aan
beantwoord. De PTHU weerspiegelt de theologische pluriformiteit van de PKN en
er zijn nauwelijks docenten die zich verbonden weten met de gereformeerde
belijdenis.
In Kampen en Apeldoorn is de situatie anders. Echter, terwijl vroeger beiden instellingen gereformeerd in de zin van de belij-denis konden worden genoemd, is dat nu niet meer over de gehele linie het geval. Het geldt wel voor individuele docenten of hoogleraren.
In Kampen en Apeldoorn is de situatie anders. Echter, terwijl vroeger beiden instellingen gereformeerd in de zin van de belij-denis konden worden genoemd, is dat nu niet meer over de gehele linie het geval. Het geldt wel voor individuele docenten of hoogleraren.
In
Kampen en Apeldoorn is men in brede zin van het woord ge-reformeerd maar de
belijdenis is niet zonder meer norm. Het is goed dat studenten beseffen dat
gereformeerd niet zonder voorbehoud vanuit de belijdenis wordt gevuld.
Er is grote openheid naar nieuwere opvattingen over herme-neutiek waarin het gezag van de Schrift wordt gerelativeerd. Dan klinken er binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken wel veel meer tegenstemmen dan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.
Zowel in Kampen als in Apeldoorn is is er ruimte voor en ook innerlijke verbondenheid met theologische opvattingen die bepaald niet gereformeerd zijn in de zin van de belijdenis. Ik denk aan de theologie van Karl Barth, Tom Wright, Stanly Hauwerwas en anderen met een ander kijk op bijvoorbeeld de ernst van de eeuwigheid, het gezag van de Schrift en de historische realiteit van de zondeval, visie op het huwelijk enz. dan verwoordt in de gereformeerde belijdenis.
Er is grote openheid naar nieuwere opvattingen over herme-neutiek waarin het gezag van de Schrift wordt gerelativeerd. Dan klinken er binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken wel veel meer tegenstemmen dan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.
Zowel in Kampen als in Apeldoorn is is er ruimte voor en ook innerlijke verbondenheid met theologische opvattingen die bepaald niet gereformeerd zijn in de zin van de belijdenis. Ik denk aan de theologie van Karl Barth, Tom Wright, Stanly Hauwerwas en anderen met een ander kijk op bijvoorbeeld de ernst van de eeuwigheid, het gezag van de Schrift en de historische realiteit van de zondeval, visie op het huwelijk enz. dan verwoordt in de gereformeerde belijdenis.
Voor Kampen geldt dat wel meer
dan voor Apeldoorn, maar het verschil is gradueel. Dat staat niet los van het
feit dat de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en zij het in veel mindere mate
de Christelijke Gereformeerde Kerken toegroeien naar de brede middenstroom van
de PKN. Iets wat binnen de PKN zelf voor de Gereformeerde Bond geldt.
Binnen
het Hersteld Hervormd Seminarie is geen ruimte voor geluiden strijdig met het
volstrekt gezag van de Schrift en voor geluiden die niet sporen met de gereformeerde
belijdenis. Het Hersteld Hervormd Seminarie verzorgt voor haar studenten
veertig procent van de opleiding.
Bij de andere zestig procent moeten studenten erop voorbereid zijn op geluiden die helaas ver afstaan van de Schrift en de gereformeerde belijdenis. Dat geldt niet zozeer vakken als Hebreeuws of Grieks, maar wel bijvoorbeeld inleiding Oude en Nieuwe Testament, oecumenica en missiologie.
Bij de andere zestig procent moeten studenten erop voorbereid zijn op geluiden die helaas ver afstaan van de Schrift en de gereformeerde belijdenis. Dat geldt niet zozeer vakken als Hebreeuws of Grieks, maar wel bijvoorbeeld inleiding Oude en Nieuwe Testament, oecumenica en missiologie.
Het
begin van het predikantschap
Na de
theologische opleiding aan de orde te hebben gesteld gaat Harman in op het
beginnend predikantschap. Hij wijst erop om gebruik te maken van de
vaardigheden die bij een theologische opleiding zijn verkregen. In het
bijzonder noemt hij kennis van de brontalen. Het is ook zaak die kennis op peil
te houden.
Bij het ambtelijke werk kunnen er heel plotseling zaken op een predikant afkomen. Dat doet niets af van het belang van goede planning. Dat geldt niet in de laatste plaats met betrekking tot het voorbereiden van preken. Harman pleit ervoor lang van te voren na te denken over de keuze van teksten en eventueel al wat aantekeningen te maken die later veel grondiger kunnen worden uitgewerkt.
Bij het ambtelijke werk kunnen er heel plotseling zaken op een predikant afkomen. Dat doet niets af van het belang van goede planning. Dat geldt niet in de laatste plaats met betrekking tot het voorbereiden van preken. Harman pleit ervoor lang van te voren na te denken over de keuze van teksten en eventueel al wat aantekeningen te maken die later veel grondiger kunnen worden uitgewerkt.
Een
predikant moet leren op goede wijze met verschillen van inzicht om te gaan. Door
onverstandig gedrag kan klein ver-schil tot een controverse uitgroeien die heel
de gemeente in beroering brengt. Tenslotte wijst Harman er jonge predikanten op
te blijven lezen los van het voorbereiden van preken om zo zelf ook geestelijk
gevoed te worden en fris te blijven.
Appendices
Harman
geeft ook een korte opsomming van een aantal titels die te maken hebben met
predikantschap en de voorbereiding erop. Dan volgen er nog een viertal
appendices. In de eerste worden een aantal boeken opgesomd die een eerste
oriëntatie bieden op de verschillende disciplines binnen de theologie.
De tweede is een korte handleiding voor he voorbereiden van preken. De derde komt uit Spurgeons Pastorale adviezen en gaat over de zelfwaakzaamheid die een predikant moet beoe-fenen. De laatste is van Benjamin B. Warfield en heeft als onderwerp het geestelijke leven van theologiestudenten.
De tweede is een korte handleiding voor he voorbereiden van preken. De derde komt uit Spurgeons Pastorale adviezen en gaat over de zelfwaakzaamheid die een predikant moet beoe-fenen. De laatste is van Benjamin B. Warfield en heeft als onderwerp het geestelijke leven van theologiestudenten.
Het
boekje van Harman is een must voor theologiestudenten en voor iedereen die
overweegt theologie te gaan studeren.
N.a.v. Allan Harman, Preparation for the Ministry
(Edinburgh: The Banner of Truth, 2015) paperback 117 pp., £5,25 (ISBN
9781848716230)