Bij
IVP zijn in de loop van de jaren een aantal encyclopedieën geschreven over de boeken
van de Bijbel. De eerste verscheen in 1992 en had als titel Dictionary of Jesus
and the Gospels. Anderen volgden over Paulus, de Pentateuch enz.
De voorlaatste in deze serie kwam in 2008 uit en was gewijd aan de wijsheidsliteratuur, de poëtische literatuur en de oudtestamen-tische feestrollen (Hooglied, Ruth, Klaagliederen, Prediker en Esther), terwijl de laatste die in 2012 uitkwam, gewijd was aan de profeten.
De voorlaatste in deze serie kwam in 2008 uit en was gewijd aan de wijsheidsliteratuur, de poëtische literatuur en de oudtestamen-tische feestrollen (Hooglied, Ruth, Klaagliederen, Prediker en Esther), terwijl de laatste die in 2012 uitkwam, gewijd was aan de profeten.
Het
gaat om hoogwaardige naslagwerken die in het Nederlands al helemaal geen
pedant hebben, maar waarvoor ook in de Engelse taal moeilijk een evenknie is te
vinden. Aan beide laatste delen wil ik in deze bijdrage aandacht besteden.
Wijsheidsliteratuur,
poëtische literatuur en de oudtestamentische feestrollen zijn categorieën die
elkaar gedeeltelijk overlappen. De synagoge rekent al deze boeken tot het
derde deel van haar canon: de zogenaamde Geschriften (Ketubim). In het kader
van de wijsheidsliteratuur komen ook de apocriefe boeken Jezus Sirach en de
Wijsheid van Salomo.
Deze
laatste twee boeken maken deel uit van de wijsheidsliteratuur, maar kregen
in de canon van de synagoge en van de protestantse kerken geen plaats. In de
canon van de synagoge maken ook Kronieken, Ezra, Nehemia en Daniël deel uit
van de Geschriften. Kronieken, Ezra en Nehemia werden echter al be-handeld in
de encyclopedie gewijd aan de historische boeken van de Bijbel, terwijl Daniël
wordt behandeld in het deel over de profeten.
Uiteraard
is aan elk van de boeken uit de genoemde categorieën een uitgebreid artikel
gewijd dat minstens uit drie delen is opge-bouwd. In het eerste deel komen dan
naast de inhoud zaken als het auteurschap, de historische achtergrond en de
literaire ken-merken aan de orde. In het tweede deel wordt aan de achter-grond
van het Oude Midden-Oosten (Ancient Near East) aandacht geschonken, terwijl
het derde deel aan de geschiedenis van de uitleg is gewijd.
Bij
Job is een vierde deel gewijd aan de persoon van Job en bij Ester aan de
apocriefe toevoegingen aan het Hebreeuwse Bijbelboek Ester. Het vijfde deel
sluit daarbij aan door de Griekse versies van Ester te behandelen. Bij het
artikel over de Psalmen is een vierde deel aan de opschriften in de Psalmen
gewijd een vijfde deel aan de relatie tussen de Psalmen en iconografie.
Daarnaast
heeft een scala van artikelen betrekking op de diverse aspecten van de uitleg
en de benaderingen die daarbij gebruikt worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor
de feministische exegese.
In andere artikelen wordt aandacht geschonken aan de literaire kenmerken van poëzie en proza en aan het karakter van het Hebreeuws van de boeken die in deze encyclopedie behandeld worden. Gaat het om Standaard Bijbels Hebreeuws of Laat Bijbels Hebreeuws? Komen er arameïsmen in voor, enz.?
In andere artikelen wordt aandacht geschonken aan de literaire kenmerken van poëzie en proza en aan het karakter van het Hebreeuws van de boeken die in deze encyclopedie behandeld worden. Gaat het om Standaard Bijbels Hebreeuws of Laat Bijbels Hebreeuws? Komen er arameïsmen in voor, enz.?
Ook
aan een aantal theologische thema’s is een lemma gewijd. Ik noem de scheppingstheologie
(uiteraard vanwege de relatie tussen de wijsheid en de schepping), de
wijsheid en het verbond (hier wordt onder andere ingegaan op de al vaak gestelde
vraag hoe de wijsheidsliteratuur zich verhoudt tot het getuigenis van Gods handelen
in de geschiedenis van Israël), chaos en dood, vertrouwen in de Psalmen.
Van een aantal Bijbelse figuren vinden we een lemma. Dat geldt uiteraard voor David, met wie de Psalmen heel in het bijzonder worden verbonden, en voor Salomo vanwege zijn relatie tot de wijsheidsliteratuur.
Van een aantal Bijbelse figuren vinden we een lemma. Dat geldt uiteraard voor David, met wie de Psalmen heel in het bijzonder worden verbonden, en voor Salomo vanwege zijn relatie tot de wijsheidsliteratuur.
Evenals
in het deel over de wijsheidsliteratuur heeft het deel over de profeten
artikelen over elke van de profetische boeken. Daarnaast komen zaken naar voren
als het verbond en de wet, de uittocht en de verlossing, de tempel en Sion. We
vinden voor het verstaan van de profeten relevante informatie over de fauna en
flora van Israël.
Het
verschijnsel van profetie wordt bezien vanuit meerdere per-spectieven, namelijk
historisch, sociologisch, psychologisch en literair. Ook werd aandacht
besteed aan de formatie van de profetische boeken in hun canonieke gestalte.
Bijzonder mooi vond ik de artikelen over bekering en vergeving. In de bijdrage over bekering komt naar voren dat in het bijzonder Jeremia en Ezechiël ons laten zien dat bekering en bewaring voor afval tenslotte alleen door een innerlijk, goddelijk werk in de har-ten van de leden van het verbondsvolk realiteit kan worden.
Bijzonder mooi vond ik de artikelen over bekering en vergeving. In de bijdrage over bekering komt naar voren dat in het bijzonder Jeremia en Ezechiël ons laten zien dat bekering en bewaring voor afval tenslotte alleen door een innerlijk, goddelijk werk in de har-ten van de leden van het verbondsvolk realiteit kan worden.
Het
artikel over vergeving onderstreept dat juist de door God gezonden profeten
Zijn toorn over de zonden hoogst ernstig namen. Uiteindelijk zal de HEERE
krachten Zijn verbondstrouw echter altijd een rest doen overblijven aan wie
Hij vergeving schenkt.
Echter, Gods vergeving en genade zijn nooit goedkoop. Dat blijkt ook in het feit dat vergeving nooit ontvangen wordt los van be-rouw en van bekering. Zelf dacht ik dit artikel lezend aan Luthers uitspraak dat overtuigen van schuld Gods vreemde werk is, maar vergeven van schuld Gods eigen werk.
Echter, Gods vergeving en genade zijn nooit goedkoop. Dat blijkt ook in het feit dat vergeving nooit ontvangen wordt los van be-rouw en van bekering. Zelf dacht ik dit artikel lezend aan Luthers uitspraak dat overtuigen van schuld Gods vreemde werk is, maar vergeven van schuld Gods eigen werk.
Al
met al gaat het om hoogwaardig naslagwerken dat niet alleen geschikt is om
door studenten en predikanten te worden geraadpleegd maar ook voor hen die
meer ingevoerd zijn of willen worden in de Bijbelwetenschappen de moeite waard
zijn om te wor-den aangeschaft.
Tremper Longman III en Peter Enns (red.), Dictionary
of the Old Testament Wisdom, Poetry & Writings, IVP, Downers Grove,
Illinois/Nottingham, U.K. 2008; ISBN 978-1-84474-306-3; hb. 967 pp.; prijs £39,99.
Mark J. Boda en J. Gordon McConville (red.), Dictionary
of the Old Testament Prophets, IVP, Downers Grove, Illinois/Nottingham,
U.K. 2012; ISBN978-1-84474-581-4; hb. 966 pp.; prijs £39,99.