Terwijl
de christelijke kerk het boek Daniël tot de profeten rekent, behoort het in de
ordening van de synagoge bij de Geschriften. De Oosters-orthodoxe kerken
eindigen de canon van het Oude Testa-ment met de Grote Profeten. Dan is Daniël
het laatste oudtesta-mentische Bijbelboek. In Zijn onderwijs heeft de Heere
Jezus niet in de laatste plaats op dit Bijbelboek teruggegrepen.
De
Heere Jezus noemde Zichzelf bij voorkeur de Zoon des mensen. Daarmee maakt hij
duidelijk dat de gestalte van Hem Die lijkt op de zoon van een mens uit Daniël 7
in Hem tot vervulling is gekomen. Hij zal van de Vader in de weg van lijden,
verdrukking en dood alle macht in hemel en op aarde ontvangen. Dat werd werke-lijkheid met Zijn hemelvaart. In het onderwijs
van de Heere Jezus neemt het koninkrijk van God een centrale plaats in. Geen
oud-testamentisch Bijbelboek spreekt daar zo nadrukkelijk over als Daniël
Zeker
is dat Daniël een bijzonder boek is. Het bevat zowel ver-tellingen als profetieën.
Tussen die beiden is een nauw band. Het boek Daniël heeft een apocalyptisch
karakter. Het gaat in om de worsteling van het volk van God die uitloopt op de
volkomen door-braak van het koninkrijk van God. Een koninkrijk dat zonder
men-selijke inspanning tot stand komt.
Het boek Daniël is ook een bijzonder boek omdat het voor een deel (Dan. 2:4-7:28) in het Aramees is geschreven. Dat ontgaat de Bijbellezer die de Bijbel alleen in een vertaling leest. Het Aramees is lange tijd de lingua franca (algemeen gebruikte taal) geweest van het Midden-Oosten. Het was de rijkstaal van het Babylonische en later van het Perzisch rijk.
Het boek Daniël is ook een bijzonder boek omdat het voor een deel (Dan. 2:4-7:28) in het Aramees is geschreven. Dat ontgaat de Bijbellezer die de Bijbel alleen in een vertaling leest. Het Aramees is lange tijd de lingua franca (algemeen gebruikte taal) geweest van het Midden-Oosten. Het was de rijkstaal van het Babylonische en later van het Perzisch rijk.
Het
gedeelte van Daniël dat in het Aramees is geschreven, heeft zo kunnen we zeggen
een meer internationaal karakter. Het tweede deel van Daniël richt nadrukkelijk
op het lot van Israël en loopt daarbij uit op de lotgevallen in de tweede eeuw
vóór Chr. Toen heeft de Syrische vorst Antiochus IV Epiphanes de tempel
ontwijd. Hij wordt wel de oudtestamentische antichrist genoemd. De onder-gang
van deze vorst wordt in Daniël voorzegd. Tegelijkertijd gaat de beschrijving
van Daniël boven deze vorst uit en is wat Daniël voorzegd niet volkomen in deze
vorst vervuld.
Bij
de vraag hoe wij de profetieën van Daniël moeten uitleggen, moeten wij ons voor
willekeur en speculatie wachten. Kern van het boek Daniël is dat God de wereld
regeert en Zijn volk nooit begeeft of verlaat. Wie de Engelse taal beheerst, wijs
ik de uitleg van dit Bijbelboek door Andrew E. Steinmann in de Concordia
Commen-tary.
Hoe
dan ook is dit een serie die ik hartelijk kan aanbevelen. De auteurs behoren
allen tot de Lutheran Church Missouri Synod, een kerk die nog echt vasthoudt
aan de confessioneel lutherse erfenis. De serie gaat uit van de onfeilbaarheid
en volkomen betrouw-baarheid van de Schrift. Grondige uitleg van de brontekst
gaat samen met aandacht voor de toepassing vanuit de overtuiging dat tenslotte
elke Bijbelpassage getuigt van de verzoening met God door het leven, de dood en
de opstanding van Jezus Christus.
Steinmann
plaatst in zijn commentaar in overeenstemming met de dateringen die in het boek
Daniël worden genoemd, het ontstaan van het boek Daniël in de zesde eeuw vóór
Chr. Zijn commentaar bevat een aantal excursen. Vooral die over de visie op de
balling-schap is theologisch van balling. Het boek Daniël laat ons zien dat de
balling niet louter onder het aspect van oordeel kan worden gezien. De ballingschap
gaf ook mogelijkheden de God van Israël in een heidense omgeving te belijden.
Het
boek Daniël laat ons zien hoe God in Christus Zijn volk nabij is. Naar ik meen
terecht ziet Steinmann niet alleen in de Zoon des mensen in Daniël 7 maar ook in
zoon der goden in Daniël 3, de engel in Daniël 6 en de engelgestalten in Daniël
8:13-16 en Daniël 10:4-19 de Messias in pre-existente gestalte, terwijl Zijn
komst in Daniël 9:20-27 wordt voorzegd.
N.a.v. Andrew E. Steinmann, Daniel, Concordia
Commentary, Concordia Publishing House, St. Louis, Missouri 2008; ISBN
978-0-7586-0695-2; hb. 628 pp., prijs $54,99