Thomas E. Philipps,
Paul, His Letters and Acts,
Hendrickson Publishers, Peabody, Massachusetts 2009; ISBN 978-1-59856-001-5;
pb. 243 pp.; prijs $24,95.
In
deze studie gaat de auteur in op de vraag hoe het portret van Paulus dat vanuit
de door hem zelf geschreven brieven tot ons komt, verenigd kan worden met het
portret dat Lukas van Paulus geeft in het boek Handelingen. Hij beklemtoont
dat noch de brieven van Paulus nog het boek Handelingen geschreven zijn met het
oog op deze vraagstelling.
Zowel brieven als Handelingen bevatten verschillende gezichts-punten. Uit de brieven is af te leiden dat Paulus na zijn bekering minstens driemaal een bezoek aan Jeruzalem bracht, terwijl in Handelingen vijf bezoeken worden vermeld.
Zowel brieven als Handelingen bevatten verschillende gezichts-punten. Uit de brieven is af te leiden dat Paulus na zijn bekering minstens driemaal een bezoek aan Jeruzalem bracht, terwijl in Handelingen vijf bezoeken worden vermeld.
In
het boek Handelingen wordt de relatie tussen Paulus en de andere apostelen
onderstreept (voor Paulus zelf wordt trouwens in dit Bijbelboek slechts eenmaal
het woord ‘apostel’ gebruikt), terwijl in de brieven vooral de zelfstandigheid
van Paulus naar voren komt. De conclusie van Phillips is dat er tal van
parallellen zijn tussen de gegevens uit de brieven en die uit Handelingen maar
dat de gegevens soms divergeren. Dan nog is harmonisatie is mogelijk, maar dat
is niet altijd gemakkelijk.
Phillips
meent dat niet altijd sprake is van gegevens die elkaar louter aanvullen. Dat
heeft mede te maken het feit dat hij Handelingen laat dateert. Phillips
wijst er ook op dat wie de brief aan de Galaten voor het in Handelingen 15
beschreven apostelconvent dateert, gemakkelijker de gegevens uit Handeling en
de brieven kan harmoniseren dan wie de brief na het apostelconvent plaats.
Volgens
Phillips biedt Handelingen een gereviseerd portret van Paulus om hem voor
christenen in rond het einde van de eerste eeuw na Chr. acceptabel te maken. Ik
meen dat puur academisch tegen deze visie meerdere bezwaren zijn aan te
voeren. Het boekje van Phillips is evenwel bijzonder waardevol, omdat
Phillips de feiten en eigen interpretatie ervan vrij nauwkeurig van elkaar
onderscheidt en zo laat zien dat ook andere interpretaties mogelijk zijn.
Mark D. Given (red.),
Paul Unbound: Other Perspectives on
the Apostle, Hendrickson Publishers, Peabody, Massachusetts 2010;
ISBN 978-1-59856-324-5; pb. 210 pp.; prijs $24,95.
Deze
bundel biedt een aantal bijdragen over diverse aspecten van de boodschap van de
apostel Paulus. Terecht waarschuwt Jery L. Sumney ertegen om een reconstructie
van de tegenstanders van Paulus - een reconstructie die altijd een
hypothetisch karakter draagt - te laten heersen over wat er metterdaad in de
tekst staat. Steven J. Friesen laat zien dat uit de analyse van de sociale
positie van de lezers van Paulus’ brieven blijkt dat zij veelal niet erg
bemiddeld geweest moeten zijn. Ik merk wel op dat wij vanuit Handelingen
daarbij een kleine correctie bij kunnen plaatsen.
Heel
belangwekkend is wat Charles H. Cosgrove vermeld over dispensationalisme;
een zienswijze die in de negentiende eeuw ontstond. Volgens de dispensationalisten
mag Israel niet op de christelijke kerk worden betrokken en zelfs niet op
joodse belijders van Jezus als de Christus maar op slechts het Joodse volk als
geheel. Opvallend is dat Barth in zijn visie op Israël beïnvloed is door een
dispensationalistisch commentaar op de brief aan de Romeinen.
Het
probleem van deze visie is dat het geen recht doet aan de continuïteit tussen
Israël en de kerk en geen plaats geeft aan de gedachte van een gelovige rest
onder het volk. Door de hele sterke scheiding van de bedelingen heeft het
dispensationalisme welis-waar wel een heel hoge verwachting van de toekomst van
het Joodse volk, maar kan het moeilijk een plaats geven aan Joden binnen de Christelijke
kerk in haar huidige gestalte.
De
meeste aandacht verdient mijns inziens de bijdrage van de Joodse geleerde Mark
D. Nanos. Deze betoogt dat Paulus wel de christenen uit de heidenen van de
mozaïsche wet wenste te ontslaan maar niet de joodse christenen. Zeker is dat
in het boek Handelingen Paulus zelf zich gedraagt als een wetgetrouwe Jood.
Ik meen dat Nanos een belangrijk punt maakt. Een punt dat blijft staan ook als
Paulus - in tegenstelling tot wat Nanos stelt - de wet als weg van zaligheid
afwijst voor zowel Jood als heiden.
Douglas A. Campbell, The Deliverance of
God: An Apocalyptic Reading of Justification in Paul, Eerdmans,
Grand Rapids, Michigan/Cambridge 2009; ISBN 978-0-8028-3126-2; hb. 1218 pp.;
prijs $60,--.
Douglas
A. Campbell, universitair hoofddocent Nieuwe Testament aan Duke Divinity
School, schreef een studie van indrukwekkende omvang over de boodschap van de
rechtvaardiging bij de apostel Paulus. Teksten uit de brieven uit de Romeinen, de
Galaten en de Filippenzen worden door hem uitvoerig geanalyseerd. Zijn
stelling dat de apocalyptiek zeer wezenlijk is voor Paulus is onbetwistbaar. De
apocalyptiek is een uitbloei van de profetie. Binnen het Oude Testament draagt
het boek Daniël een apocalyptisch karakter.
In
de apocalyptiek wordt aandacht gevraagd voor de werkelijkheid boven en achter
deze zichtbare werkelijkheid. Heel de geschiedenis wordt gezien vanuit het
perspectief dat God reddend ingrijpt om de Zijnen van alle onderdrukkende machten
te verlossen. Paulus leerde Jezus als Heere en Christus erkennen, omdat het
God behaagde Jezus als Zijn Zoon in hem te openbaren. De komst van Christus
naar deze wereld betekende de overwinning op en verlossing van verdrukkende
machten.
Wanneer
Campbell voor deze zaken aandacht vraagt, heeft hij het gelijk aan zijn zijde.
Het grote bezwaar tegen zijn studie is dat hij geen recht doet aan het feit dat
bevrijding van de wet als onderdrukkende macht ook te maken heeft met zonde als
schuld waarvoor moet worden voldaan. Ten onrechte betrekt Campbell ook ‘het
geloof van Christus’ op de trouw van Christus en niet op het geloof in
Christus van de gelovige. Hij doet daarmee geen recht aan de centrale
betekenis van geloof in Christus verbonden met zelfveroordeling in de brieven
van Paulus. Campbell verzet zich tegen een dogmatisch lezen van Paulus.
Echter, dat doet hijzelf ook, alleen moeten ernstige bedenkingen worden geuit
tegen de dogmatiek die hijzelf hanteert.
Rodney Reeves, Spirituality According to
Paul: Imitating the Apostle of Christ, IVP-USA, Downers Grove, lllinois
2011; ISBN 978-0-8308-3946-9; pb. 253 pp.; prijs $16,--.
Reeves
laat zien hoezeer voor Paulus bepalend was dat hij met Christus was gekruisigd
en opgewekt. Daarin wist Paulus zich een model en voorbeeld voor anderen.
Daarom kon hij ook schrijven: ‘Merk op degenen die alzo wandelen, gelijk gij
ons tot een voorbeeld hebt’ en ‘Weest mijne navolgers gelijk ik van Christus.’
De studie van Reeves is geen puur academische studie maar wil de relevantie
van de navolging van Paulus voor de christelijke kerk in het heden onder de
aandacht brengen.
Thomas R. Schreiner, Luke Timothy Johnson, Douglas A.
Campbell en Mark D. Nanos, Four Views on the Apostle Paul, Zondervan,
Grand Rapids, Michigan 2012; ISBN 978-0-310-32695-3; pb. 236 pp.; prijs $17,99.
In
de serie Bible and Theology geeft Zondervan studies uit waarin een
aantal auteurs die in zienswijze van elkaar verschillen licht werpen op een
bepaald bijbels onderwerp. In Four View on the Apostle Paul gaat dat om
een evangelical (Thomas Schreiner), een rooms-katholiek (Luke Timothy
Johnson), een neo-orthodoxe protestant (Douglas A. Campbell) en een liberale
Jood (Mark D. Nanos). Ieder geeft in het kort weer wat hij de kern acht van de
boodschap van Paulus en de andere drie reageren daarop. Michael F. Bird, de
redacteur van de serie, heeft deze bundel van een inleiding en conclusie
voorzien.
Het
zal niet bevreemden dat de bijdrage van Schreiner naar mijn diepste overtuiging
het meest recht doet aan de apostel Paulus, hoewel ook die van Johnson zeer
waardevol is. Schreiner maakt duidelijk dat Paulus na zijn bekering de persoon
van Christus leerde stellen op de plaats waar voor hem de wet stond.
Johnson
beklemtoont dat alle dertien brieven die op naam van Paulus staan, ook metterdaad
door de apostel zijn geschreven. Door de dood en opstanding van Christus is in
principe een nieuwe werkelijkheid aangebroken. Door het ontvangen van de Geest
van Christus mogen wij in die nieuwe werkelijkheid delen. Dit ont-vangen van de
Geest is een zaak die ook met ervaring is verbonden.