Mogen
wij tot de Heilige Geest bidden? Wanneer
wij tot God bidden, bidden we uiteindelijk tot elk van de drie personen. Aan
elk van drie personen komt goddelijke eer en aanbidding toe. Als wij tot de
drie-enige God bidden, is de Vader de persoon die in het bijzonder wordt
aangesproken.
Omdat de
Vader de fontein van de godheid is, zijn echter ook de Zoon en de Heilige Geest
ingesloten. In het gebedsleven heeft elk van de drie Goddelijke personen een
plaats. Wij na-deren tot de Vader door de Zoon Die Middelaar is in de kracht van
de Heilige Geest (vgl. Efeze 4:18).
Ik geef
door wat Owen schrijft in het werk A
Discourse of the Work of the Holy Spirit in Prayer: Zonder een juiste bevatting van God als onze
Vader kunnen wij niet bidden zoals het behoort. Het komen tot God als Vader
door Christus door de hulp en bijstand van de Heilige Geest, Die Hem als een
Vader aan ons openbaart en ons in staat stelt tot Hem als Vader te naderen, is
een zaak vol van zoetheid en vergenoeging!’ (Works, vol. 4 pp. 292,
293).
De eeuwen door heeft het gebed tot de Heilige Geest een
plaats gehad in het gebedsleven van christenen. Het kwam in de Vroege Kerk al
voor. Ik noem het gebed dat begint met de woorden Veni Creator Spiritus. In het
Nederlands is dit gebed als volgt verwoord: ‘Kom, Schepper, Geest vervul Uw
Kerk met al het heil van Christus werk.’
Een heel ontroerend gebed tot Heilige Geest vond ik in
het werk The Life, Walk and Triumph of Faith, red.
Peter Toon, Cambridge 1970, p. 112.) van de Engelse prediker William
Romaine (1714-1795), een orthodox calvinistische prediker binnen de
Anglicaanse Kerk.
‘O God
de Heilige Geest, ik smeek U dat U datgene wat U van de liefde van de Vader in
de Schrift hebt geopenbaard, tot praktijk maakt in mijn hart. Verlos mij van
schuld en verdoe-menis door de besprenging van het bloed van Jezus. Pas het
effectief aan mij toe. Pas het telkens weer aan mij toe. Help mij met meer
troost in mijn geweten en meer standvastigheid in mijn wandel te geloven dat
Zijn bloed van alle zonden reinigt. O gezegende Geest, zet Uw werk in mijn ziel
voort. Leid mij van geloof tot geloof dat ik altijd vrijmoedigheid heb achter
het voorhangsel in te gaan tot een verzoend God en Vader en in staat gesteld
mag worden om de vrede met Hem te behouden tegen twijfels en aanvechtingen,
tegen boze lusten en vijan-den. O leer mij tot Hem te naderen met een waarachtig
hart, ten volle overtuigd van Zijn liefde en in volle verzekerdheid van het
geloof. Dit is toch Uw genadige ambt: o vervul het in mij, dat mijn hart
gereinigd mag worden van een kwaad geweten en mijn lichaam gewassen met rein
water. Laat mij genade genoegzaam voor mij vinden, om Jezus; wil; aan wie met
U, o Vader, en de eeuwige Geest, drie personen in één HEERE, dezelfde eer en
glorie toekomt tot in alle eeuwigheid. Amen.’
Ik noem ook het volgende couplet uit O for a
Closer Walk with God van William Cowper (1731-1800):
Return, O holy Dove! return,
Sweet messenger of rest!
I hate the sins that made thee mourn,
And drove thee from my breast.
Gij,
Geest van God, Die vrede brengt
daal
troostend op mij neer!
Mijn
zonden hebben U gekrenkt;
Gij
ging, maar ach, keer weer.
Romaine en Cowper hadden kennelijk geen bezwaar tegen het
gebed tot de Heilige Geest. Ik noem ook het laatste couplet van de bede uit de
Avondzang:
O Vader, dat Uw liefde ons blijk,
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk,
O Geeft, zend Uwe troost ons neer,
Drie-enig God, U zij al d’eer.
De grote vraag is het Schriftbewijs. Het enige
Schriftbewijs is Hooglied 4:16. Dat bewijs wordt alleen erkend als men bereid
is Hooglied als een allegorie te lezen. Dat is wel de zienswijze van de Kerk
der eeuwen. Spurgeon schrijft in een preek over Hooglied 4:16: Come, Holy
Spirit! Come
as the Heavenly Dove, or as the rushing wind; but do come. (Kom, Heilig Geest, Kom als hemels duif of als een
stormwind, als U maar komt).
De hoofdlijn van het gebed is me dat wij tot de Vader
bidden door de Zoon in de kracht van de Heilige Geest. De Schrift geeft
expliciet aanleiding om toch ook rechtstreeks tot de verhoogde Christus te bidden.
Denk aan Kom Heere Jezus en Heere Jezus ontvang mijn geest en Heere reken hun
deze zonde niet toe. Als het gebed tot de Vader door de Zoon niet overschaduwt,
weet ik geen fundamentele bezwaren om aan de rand van het gebeds-leven ook het
gebed tot de Heilige Geest een plaats te geven.