Bruce W. Longenecker en Todd D. Still, die
beiden verbonden zijn aan Baylor University, schreven een buitengewoon
aantrekkelijke introductie op het leven, de brieven en theologie van Paulus. De
uitgave is voorzien van kaarten, overzichten en foto’s.
Elk hoofdstuk aandacht met een lijst van belangrijke personen, plaatsen en uitdrukkingen, discussievragen, hedendaagse theolo-gische reflectie en een bibliografie voor verdere studie. Het is echt een boek bedoeld voor theologiestudenten die een HBO-opleiding of bachelor theologie aan een universiteit volgen. Daaraan moet wel worden toegevoegd dat het een studieboek van formaat is.
Elk hoofdstuk aandacht met een lijst van belangrijke personen, plaatsen en uitdrukkingen, discussievragen, hedendaagse theolo-gische reflectie en een bibliografie voor verdere studie. Het is echt een boek bedoeld voor theologiestudenten die een HBO-opleiding of bachelor theologie aan een universiteit volgen. Daaraan moet wel worden toegevoegd dat het een studieboek van formaat is.
Bij de
weergave van Paulus’ brieven volgen zij veelal de breedst erkende
chronologische volgorde. Zij beginnen met de brieven aan de Thessalonicenzen.
Een niet onbelangrijk deel van de Angelsaksische nieuwtestamentici meent
overigens dat de brief aan de Galaten de oudste brief van Paulus is. De brief
aan de gemeente van Efeze wordt voor de Pastorale brieven geplaatst.
Waarschijnlijk omdat met de Pastorale brieven daarvan het meest omstreden is
of Paulus welde auteur is.
De
auteurs geven argumenten van beide zijden weer als het gaat om het antwoord op
de vraag of het verschijnsel pseudepigrafie binnen het Nieuwe Testament past.
Dat is meer dan eens het geval bij zaken waarover onder de nieuwtestamentici
verschillend wordt gedacht. Als het gaat of in de uitdrukking ‘geloof van
Christus’ (pistis Chriostou) geven zij – en dat naar mening terecht
– er de voorkeur bij Christou te
denken aan een genitivus objectivus, terwijl zij wel de waarde van de
opvatting dat het een genitivus subjectivus is.
In het
deel over de theologie van Paulus wordt naar voren ge-bracht hoe belangrijk zich
op het apocalyptische denkklimaat rond het begin van de christelijke
jaartelling is voor het verstaan van de apostel. Van belang is de opmerking dat
hoewel de brieven van Paulus vrijwel allemaal het karakter van
gelegenheidsgeschriften dragen zij wel vanuit bepaalde theologische
gezichtspunten zijn geschreven.
Naar
mijn overtuiging hadden de auteurs deze zaak nog meer kunnen onderstrepen. Ik
denk aan de wijze waarop N.T Wright de theologie van Paulus aan zijn wereldbeschouwing relateert. Ook wie bij de wijze waarop Wright die
wereldbeschouwing schetst, kanttekeningen plaatst, zal toch erkennen dat het
inzicht als zodanig juist is.
In de
lijn van Richard Bauckham spreken de auteurs van een zeer hoge christologie bij
Paulus. Uit 1 Kor 8:6 blijkt dat Jezus een plaats krijgt binnen een
hergeformuleerd Sjema. De auteurs be-strijden dat voor Paulus het leven van
Jezus op aarde er niet toe deed. Direct zijn er nauwelijks verwijzingen.
Indirect zijn er echter meerdere zinspelingen.
De auteurs erkennen waardevolle elementen in het nieuwe per-spectief op Paulus, maar laten niet na onder woorden te brengen dat ook als je het Jodendom van de Tweede Tempel als ver-bondsnomisme typeert, het zwaartepunt binnen het verbond bij de inbreng van de mens valt en het is juist ook die zienswijze die door Paulus wordt bekritiseerd.
De auteurs erkennen waardevolle elementen in het nieuwe per-spectief op Paulus, maar laten niet na onder woorden te brengen dat ook als je het Jodendom van de Tweede Tempel als ver-bondsnomisme typeert, het zwaartepunt binnen het verbond bij de inbreng van de mens valt en het is juist ook die zienswijze die door Paulus wordt bekritiseerd.
In de
laatste twee hoofdstukken wordt Paulus in de context van zijn tijd en in die
jonge, zich ontwikkelde christelijke kerk ge-plaatst. Paulus wist dat met de komst van Christus de
vervulling van Gods beloften was aangebroken.
Nadrukkelijk had nog gesproken kunnen en moeten worden over de betekenis van de Heilige Geest bij Paulus. Zeker waar is waar-mee de auteurs besluiten dat Paulus van christenen verwachten dat hen leven in het teken staat van Jezus Christus de gekrui-sigde. Het leven van een gestempeld door het kruisvormige karakter van dat van hun Meester.
Nadrukkelijk had nog gesproken kunnen en moeten worden over de betekenis van de Heilige Geest bij Paulus. Zeker waar is waar-mee de auteurs besluiten dat Paulus van christenen verwachten dat hen leven in het teken staat van Jezus Christus de gekrui-sigde. Het leven van een gestempeld door het kruisvormige karakter van dat van hun Meester.
Er
zijn zaken die ik toch nog graag wat nader had zien uitgewerkt. Wat mij betreft
hadden de auteurs in een aantal gevallen ook meer duidelijk gemaakt welke keuze
zij tenslotte maken als zij meerdere standpunten weergeven Dat neemt niet weg
dat het een waardevol studieboek is niet alleen voor studenten maar ook voor
predikanten.
Bruce W. Longenecker en Todd D. Still, Thinking
Through Paul: A Survey of His Life, Letters and Theology (Grand Rapids: Zondervan< 2014), 408 pp., $44,99 (ISBN 9780310330869)