Rome en de Reformatie: overeenkomsten en verschillen
Dit alles neemt niet weg dat de Kerk van de Reformatie in haar
belijdenis inhoudelijke overeenkomsten heeft met Rome. Dat is niet vreemd,
als wij bedenken dat de Reformatie een hervorming van de bestaande Kerk was.
Als het gaat om de boodschap kan je zeggen dat de verschillen tussen Rome en
de Reformatie niet zozeer de Godsleer en de christologie raken, maar het werk
van de Heilige Geest. Volgens Rome spreekt de Geest door de Schrift en de
traditie van de kerk belichaamd door de paus. Gehoorzaamheid aan God is voor
Rome altijd gehoorzaamheid aan het levend leergezag van de kerk. Daartegenover
stelt de Reformatie dat de Kerk aan de Schrift onderworpen is.
De Reformatie stelt dat de Heilige Geest het geloof werkt door het
geloof en versterkt door het gebruik van de sacramenten, terwijl Rome stelt
dat de sacramenten genademiddelen. Volgens Rome worden we door de Heilige
Doop in de Kerk opgenomen, terwijl de Reformatie, en zeker de gereformeerde
Reformatie, betuigd dat zij die reeds deel uitmaken van de Kerk, hetzij als
volwassene door geloof, hetzij omdat men uit christenouders is geboren of als
kind in een christelijk gezin opgenomen, het sacrament van de Heilige Doop
mogen ontvangen.
Rome kent aan de Kerk en haar ambtsdragers een heilsbemid-delende
betekenis toe. Er is alleen toegang tot God via de Kerk als instituut. De
Reformatie leert dat er voor elke gelovige rechtstreeks toegang tot God is door
Jezus Christus. De Kerk is voor de Reformatie allereerst de gemeenschap van
alle ware gelovigen vanaf het begin van de geschiedenis tot aan de jongste
dag.
Op de vraag hoe een mens voor God kan bestaan, verwijst Rome naar kwaliteiten in de mens, ook al worden die toegeschreven aan God genade. De Reformatie verwijst enkel en alleen naar het werk van Christus buiten ons. De mens is alleen door geloof in wat Christus voor hem en in zijn plaats deed rechtvaardig voor God. Ook over zijn allerbeste werken heeft hij verzoening nodig.
Op de vraag hoe een mens voor God kan bestaan, verwijst Rome naar kwaliteiten in de mens, ook al worden die toegeschreven aan God genade. De Reformatie verwijst enkel en alleen naar het werk van Christus buiten ons. De mens is alleen door geloof in wat Christus voor hem en in zijn plaats deed rechtvaardig voor God. Ook over zijn allerbeste werken heeft hij verzoening nodig.
De aantrekkingskracht van Rome
Toen ik aan catechisanten uitlegde waarom
wij niet rooms-katholiek zijn, maakte één van hen de opmerking: ‘Maar dominee,
wij worden echter niet rooms. Voor ons is het evangelische ge-dachtegoed een
veel grotere dreiging. Dat heeft aantrek-kingskracht.’
Nu, ik begrijp die opmerking en het laat zien hoe actueel de Dordtse Leerrgels zijn. Het overgrote deel van de evangelischen nu en trouwens ook nog eens van velen die behoren bij kerken met de gereformeerde belijdenis, huldigen standpunten die op bijbelse gronden in de Dordtse Leerrgels zijn veroordeeld. Echter, het is niet juist dat Rome op geen enkele protestant aantrekkingskracht uitoefent, al heeft het aanzien van Rome danig schade opgelopen door de seksschandalen die wereldwijd openbaar zijn gekomen.
Nu, ik begrijp die opmerking en het laat zien hoe actueel de Dordtse Leerrgels zijn. Het overgrote deel van de evangelischen nu en trouwens ook nog eens van velen die behoren bij kerken met de gereformeerde belijdenis, huldigen standpunten die op bijbelse gronden in de Dordtse Leerrgels zijn veroordeeld. Echter, het is niet juist dat Rome op geen enkele protestant aantrekkingskracht uitoefent, al heeft het aanzien van Rome danig schade opgelopen door de seksschandalen die wereldwijd openbaar zijn gekomen.
Dan nog blijft dat met name onder hoger
geschoolde protestanten de drang voorkomt over te stappen naar Rome en sommigen
dat ook metterdaad hebben gedaan. Vooral speelt een rol dat men de grote
verdeeldheid van het protestantisme en de nadruk van de verschillende kerkgenootschappen
op hun eigen identiteit moe is.
In Amerika worden evangelicals aangetrokken tot Rome vanwege het zo geringe historische besef en de grote oppervlakkigheid van een niet onbelangrijk deel van de evangelische beweging. Rond de vorming van de PKN hebben meerderen die daarin zijn mee-gegaan, zozeer het belang van uiterlijke eenheid boven eenheid van het geloof benadrukt, dat het moeilijk is om de vraag te onder-drukken of dan de Reformatie niet als een vergissing moet worden gezien.
In Amerika worden evangelicals aangetrokken tot Rome vanwege het zo geringe historische besef en de grote oppervlakkigheid van een niet onbelangrijk deel van de evangelische beweging. Rond de vorming van de PKN hebben meerderen die daarin zijn mee-gegaan, zozeer het belang van uiterlijke eenheid boven eenheid van het geloof benadrukt, dat het moeilijk is om de vraag te onder-drukken of dan de Reformatie niet als een vergissing moet worden gezien.
Het karakter van de eenheid van de Kerk
Voor Rome is de eenheid van de Kerk een uiterlijke
en structurele eenheid. Men aanvaardt de leiding van de bisschoppen en de paus.
Voor de Reformatie daarentegen is de eenheid allereerst een geestelijke zaak. Eenheid
is eenheid van geloof, is overeen-stemming met het getuigenis van profeten en
apostelen. Uiterlijke eenheid moet ons na aan het hart liggen, maar met
aanvaarding van de Reformatie is een zekere aanvaarding van het gegeven dat de
Kerk niet tot één uiterlijke openbaringsvorm kan worden beperkt gegeven.
In de tijd verschillen de openbaringsvormen van de Kerk. Onder het oude verbond had de Kerk een andere gestalte dan onder het nieuwe verbond. Door ons beperkte verstaan van de Schrift kunnen er echter ook naast elkaar openbaringsvormen van de ene, katholieke christelijke Kerk bestaan. Het kan niet alleen, op menige plaats is het metterdaad het geval. Wie daarvan in geen enkel opzicht wil weten, moet de kleine protestantse groepering waartoe hij behoort als de Kerk zien. Veel logischer is dan echter de stap om zich onder Rome te voegen.
In de tijd verschillen de openbaringsvormen van de Kerk. Onder het oude verbond had de Kerk een andere gestalte dan onder het nieuwe verbond. Door ons beperkte verstaan van de Schrift kunnen er echter ook naast elkaar openbaringsvormen van de ene, katholieke christelijke Kerk bestaan. Het kan niet alleen, op menige plaats is het metterdaad het geval. Wie daarvan in geen enkel opzicht wil weten, moet de kleine protestantse groepering waartoe hij behoort als de Kerk zien. Veel logischer is dan echter de stap om zich onder Rome te voegen.
De Reformatoren hebben nooit ontkend dat onder Rome nog ware
gelovigen zijn. Echter, dat was naar hun vaste overtuiging niet dankzij, maar
ondanks de specifiek roomse leer. Zij wensten dat iedere christen de roomse
ballast van zich af zou schudden en in de ware zin van het woord katholiek zou
worden.
In zijn brief aan kardinaal De Sadolet, die de inwoners van Genève ertoe had opgeroepen weer te keren naar Rome, schreef Calvijn: ‘Geve de Heere, Sadolet, dat u en al de uwen nog eens tot het inzicht mogen komen dat de eenheid van de kerk door geen andere band tot stand wordt gebracht dan wanneer Christus, de Heere Die ons met God de Vader verzoend heeft, ons uit deze versplintering vergadert tot de gemeenschap van Zijn lichaam om ons zo door Zijn Woord en Geest alleen tot één hart en één ziel te doen samengroeien.’
In zijn brief aan kardinaal De Sadolet, die de inwoners van Genève ertoe had opgeroepen weer te keren naar Rome, schreef Calvijn: ‘Geve de Heere, Sadolet, dat u en al de uwen nog eens tot het inzicht mogen komen dat de eenheid van de kerk door geen andere band tot stand wordt gebracht dan wanneer Christus, de Heere Die ons met God de Vader verzoend heeft, ons uit deze versplintering vergadert tot de gemeenschap van Zijn lichaam om ons zo door Zijn Woord en Geest alleen tot één hart en één ziel te doen samengroeien.’
Wie echt katholiek wil zijn, moet zich niet
onder Rome voegen of onder Rome blijven. Katholiek zijn betekent niet in de
laatste plaats dat wij geloven wat altijd en overal door de Kerk is beleden.
Kern daarvan is dat de Drie-enige God de God is van volkomen zalig-heid. De
Mariaverering en de pauselijke onfeilbaarheid behoren daar bepaald niet bij.
Juist met het oog op de laatst genoemde zaken, moeten wij zeggen dat Rome sinds
de zestiende eeuw haar katholieke karakter alleen nog maar meer heeft
prijsgegeven.