Het karakter van de eenheid van de Kerk
Voor Rome is de eenheid van de Kerk een uiterlijke
en structurele eenheid. Men aanvaardt de leiding van de bisschoppen en de paus.
Voor de Reformatie daarentegen is de eenheid allereerst een geestelijke zaak. Eenheid
is eenheid van geloof, is overeen-stemming met het getuigenis van profeten en
apostelen. Uiterlijke eenheid moet ons na aan het hart liggen, maar met
aanvaarding van de Reformatie is een zekere aanvaarding van het gegeven dat de
Kerk niet tot één uiterlijke openbaringsvorm kan worden beperkt gegeven.
In de tijd verschillen de openbaringsvormen van de Kerk. Onder het oude verbond had de Kerk een andere gestalte dan onder het nieuwe verbond. Door ons beperkte verstaan van de Schrift kunnen er echter ook naast elkaar openbaringsvormen van de ene, katholieke christelijke Kerk bestaan. Het kan niet alleen, op menige plaats is het metterdaad het geval. Wie daarvan in geen enkel opzicht wil weten, moet de kleine protestantse groepering waartoe hij behoort als de Kerk zien. Veel logischer is dan echter de stap om zich onder Rome te voegen.
In de tijd verschillen de openbaringsvormen van de Kerk. Onder het oude verbond had de Kerk een andere gestalte dan onder het nieuwe verbond. Door ons beperkte verstaan van de Schrift kunnen er echter ook naast elkaar openbaringsvormen van de ene, katholieke christelijke Kerk bestaan. Het kan niet alleen, op menige plaats is het metterdaad het geval. Wie daarvan in geen enkel opzicht wil weten, moet de kleine protestantse groepering waartoe hij behoort als de Kerk zien. Veel logischer is dan echter de stap om zich onder Rome te voegen.
De Reformatoren hebben nooit ontkend dat onder Rome nog ware
gelovigen zijn. Echter, dat was naar hun vaste overtuiging niet dankzij, maar
ondanks de specifiek roomse leer. Zij wensten dat iedere christen de roomse
ballast van zich af zou schudden en in de ware zin van het woord katholiek zou
worden.
In zijn brief aan kardinaal De Sadolet, die de inwoners van Genève ertoe had opgeroepen weer te keren naar Rome, schreef Calvijn: ‘Geve de Heere, Sadolet, dat u en al de uwen nog eens tot het inzicht mogen komen dat de eenheid van de kerk door geen andere band tot stand wordt gebracht dan wanneer Christus, de Heere Die ons met God de Vader verzoend heeft, ons uit deze versplintering vergadert tot de gemeenschap van Zijn lichaam om ons zo door Zijn Woord en Geest alleen tot één hart en één ziel te doen samengroeien.’
In zijn brief aan kardinaal De Sadolet, die de inwoners van Genève ertoe had opgeroepen weer te keren naar Rome, schreef Calvijn: ‘Geve de Heere, Sadolet, dat u en al de uwen nog eens tot het inzicht mogen komen dat de eenheid van de kerk door geen andere band tot stand wordt gebracht dan wanneer Christus, de Heere Die ons met God de Vader verzoend heeft, ons uit deze versplintering vergadert tot de gemeenschap van Zijn lichaam om ons zo door Zijn Woord en Geest alleen tot één hart en één ziel te doen samengroeien.’
Wie echt katholiek wil zijn, moet zich niet
onder Rome voegen of onder Rome blijven. Katholiek zijn betekent niet in de
laatste plaats dat wij geloven wat altijd en overal door de Kerk is beleden.
Kern daarvan is dat de Drie-enige God de God is van volkomen zalig-heid. De
Mariaverering en de pauselijke onfeilbaarheid behoren daar bepaald niet bij.
Juist met het oog op de laatst genoemde zaken, moeten wij zeggen dat Rome sinds
de zestiende eeuw haar katholieke karakter alleen nog maar meer heeft
prijsgegeven.
De gereformeerde belijdenis als diepste
expressie van het katholieke geloof
We mogen zeggen dat de gereformeerde
belijdenis de diepste expressie is van de inhoud van de Bijbel en daarmee van
het katholieke christelijke geloof. Op een aantal heel fundamentele vragen,
waarvan het aantal feitelijk gering is, geeft de gereformeerde belijdenis een
antwoord. Dat is dat de Bijbel de uiteindelijke bron en norm van het geloof.
Niet de Kerk bepaalt hoe wij de Bijbel moeten lezen, maar uit de Bijbel weten
wat de Kerk en haar kenmerken zijn.
De levende God is de Drie-enige God en als zodanig de God van volkomen zaligheid. Levend geloof is geen menselijke prestatie maar wordt door de Heilige Geest, Die Heere is en levend maakt, in ons gewerkt. Jezus Christus heeft als God Die mens werd de hitte van Gods gramschap geblust. De enige grond van vrijspraak in Gods gericht is en blijft wat Christus voor ons en in onze plaats heeft gedaan. Het levende geloof en niet deelgenootschap aan de sacramenten is bepalend voor de zaligheid en voor het zijn van een levend lidmaat van Gods kerk,
De levende God is de Drie-enige God en als zodanig de God van volkomen zaligheid. Levend geloof is geen menselijke prestatie maar wordt door de Heilige Geest, Die Heere is en levend maakt, in ons gewerkt. Jezus Christus heeft als God Die mens werd de hitte van Gods gramschap geblust. De enige grond van vrijspraak in Gods gericht is en blijft wat Christus voor ons en in onze plaats heeft gedaan. Het levende geloof en niet deelgenootschap aan de sacramenten is bepalend voor de zaligheid en voor het zijn van een levend lidmaat van Gods kerk,
Over deze zaken is tussen alle ware christenen
niet alleen als zij tot een kerk van gereformeerde belijdenis behoren,
overeenstemming zeker op het niveau van geloofsbeleving. De gereformeerde
belijdenis stelt dat ook kinderen van christenouders bij de kerk behoren en
daarom gedoopt behoren te wezen. Daarnaast voor-onderstelt zij de zogenaamde
presbyteriale vorm, van kerkregering. Hoe belangrijk deze zaken ook zijn, zij
behoren niet tot de kern van ons geloof. Een gereformeerd christen behoeft zich
niet bezwaard te voelen om anglicanen als Newton en Ryle en baptisten als
Spurgeon en Philpot als medechristenen te erkennen.
Van belang is ook dat wij het verschil zien
tussen geloofsartikelen en theologische zienswijzen, al weet ik dat de grens
niet altijd gemakkelijk is te trekken. Bij theologische zienswijzen denkt ik
aan de exacte formulering van bijvoorbeeld de verkiezingsleer (infra- of
supralapsarisme), de precieze formulering van de verbondsleer. Wie al te veel
belang toekent aan bepaalde zienswijzen, draagt daarmee onbedoeld bij aan het
feit dat mensen het belang van de bijbelse en gereformeerde leer niet meer
zien. Men mag zelf aan een bepaalde zienswijze de voorkeur geven, maar daarmee
is die zienswijze nog niet de leer van de kerk.
Laten wij het katholieke karakter van de
gereformeerde belijdenis onderstrepen. Zij geeft de juist antwoorden op vragen
waarop elke bijbellezer en christen een antwoord moet geven en trouwens al
gegeven heeft, al is dat vaak onbewust. Moge het onze innerlijke overtuiging
worden dat de gereformeerde belijdenis ten volle recht doet aan het getuigenis
van de Heilig en Schrift. De Heere geve ons wijsheid dat aan anderen duidelijk
te maken in de gestalte: Ik ben een vriend en metgezel van allen die Uw naam
ootmoedig vrezen.