Wie
effectief informatie wil overdragen, moet gebruik maken van voorbeelden. Dat
kan iedere communicatiedeskundige bevesti-gen. In een preek wil een predikant
meer doen dan informatie overdragen maar niet minder.
De boodschap van Gods Woord wordt vanuit een bepaalde tekst of passage ontvouwd, opdat hoorders hun vaste vertrouwen op Jezus Christus al als de volkomen Zaligmaker leren stellen en God in hun leven gaan verheerlijken.
De boodschap van Gods Woord wordt vanuit een bepaalde tekst of passage ontvouwd, opdat hoorders hun vaste vertrouwen op Jezus Christus al als de volkomen Zaligmaker leren stellen en God in hun leven gaan verheerlijken.
De
ene predikant gebruikt meer voorbeelden dan de ander. De een doet het ook
makkelijker dan de ander. Als echter gesteld wordt dat het gebruiken van
voorbeelden op zich verkeerd is, meen ik dat dit een totaal onjuiste zienswijze
is. Onze Heere Zelf heeft een groot deel van Zijn onderwijs in de vorm van
gelij-kenissen gegeven. Dat wil zeggen: Hij gebruikte voorbeelden uit het dagelijkse
leven.
Nu
werden meerderen van Zijn hoorders wel door de vorm en de eenvoud van het
onderwijs van de Heere Jezus getroffen zonder dat zij het echt ter harte namen.
Dat betekent echter niet dat daar-om onderwijs vanuit Gods Woord niet
eenvoudig en begrijpelijk moet zijn.
Juist
als een prediker in zijn preken de diepe inhoud van Gods Woord eenvoudig en
begrijpelijk wil vertolken, dient hij zijn preken grondig voor te bereiden en
te doordenken. Wanneer een predi-king niet alleen bestudeerd is, maar ook
communicatief krachtig, zal het grootste deel van de voorbereiding en doordenking
overigens niet zichtbaar zijn voor de hoorders.
Vooral
eenvoudige hoorders zullen de omvang van de voorbe-reiding nauwelijks in de gaten
hebben. Het is net als met een ijsberg waarvan hooguit zo’n tien procent
zichtbaar is. Hoorders die zelf meer zicht hebben op de zaken, plegen zich dat
wel te realiseren. Ook voor hen zal de eenvoud van de vertolking geen minpunt
maar een pluspunt zijn.
Het gebruik van voorbeelden draagt bij aan de eenvoud van de prediking. Daarbij is het wel waar dat voorbeelden en verhalen geen doel in zich mogen zijn. Zo moeten functioneel zijn. Het gegeven onderwijs moet door middel van een verhaal of voor-beeld geïllustreerd worden.
Het gebruik van voorbeelden draagt bij aan de eenvoud van de prediking. Daarbij is het wel waar dat voorbeelden en verhalen geen doel in zich mogen zijn. Zo moeten functioneel zijn. Het gegeven onderwijs moet door middel van een verhaal of voor-beeld geïllustreerd worden.
Meer
dan Calvijn gebruikte Luther in zijn preken voorbeelden en verhalen. Luther
hanteerde niet altijd dezelfde preekstijl. Soms volgt hij de tekst op de voet
en geeft hij een nauwkeurige uitleg. Veel vaker is er sprake van wat wij een
catechetische benadering zouden kunnen noemen. Luther geeft dan aan welke
waarheden er in een tekst te vinden zijn en komt met toepassingen voor zijn
hoorders.
Als
het gaat om de voorbeelden die hij gebruikt in preken, heeft Luther een
bijzonder voorliefde voor de geschiedenissen die in de Bijbel zelf te vinden
zij. Bij hun historische betrouwbaarheid plaatst hij geen enkel vraagteken. De
historische onbetrouwbaarheid van het boek Judith is voor Luther een
duidelijke aanwijzing dat het niet in de canon thuishoort.
Als het gaat om de bijbelse geschiedenissen die Luther als voor-beelden in zijn preken gebruikt, springen het boek Genesis en de evangeliën eruit. Als Luther de Psalmen uitlegt doet hij dat in nauwe samenhang met wat wij in de boeken van Samuël over het leven van David lezen.
Als het gaat om de bijbelse geschiedenissen die Luther als voor-beelden in zijn preken gebruikt, springen het boek Genesis en de evangeliën eruit. Als Luther de Psalmen uitlegt doet hij dat in nauwe samenhang met wat wij in de boeken van Samuël over het leven van David lezen.
Het
feit dat de Bijbel voor een niet onbelangrijk deel uit geschie-denissen bestaat,
maakt voor Luther duidelijk dat God werkelijk in de geschiedenis handelt en
in het leven van mensen aanwezig is. Terwijl de satan in de geschiedenis
aanwezig is als de macht die zich tegen God verzet, bouwt God tot aan de
jongste dag Zijn kerk op het fundament van het kruis van Christus.
Het gaat er Luther om dat mensen tegen de duivel, de wereld en de zonde leren strijden en op Gods waarheid betrokken raken. Op de achtergrond staat daarbij nadrukkelijk de jongste dag en het laatste oordeel.
Het gaat er Luther om dat mensen tegen de duivel, de wereld en de zonde leren strijden en op Gods waarheid betrokken raken. Op de achtergrond staat daarbij nadrukkelijk de jongste dag en het laatste oordeel.
In
Nederland is er vóór de Tweede Wereldoorlog in de Gerefor-meerde Kerken een
polemiek geweest of geschiedenissen heils-historische of exemplarisch moeten worden
bepreekt. Wie daarin een onoverbrugbare tegenstelling ziet, doet aan de wijze
waarop in de Bijbel geschiedenissen functioneren geen recht. De bijbelse
geschiedenissen staat in het grote kader van schepping, zondeval, verlossing
en voleinding.
Echter
de bijbelheiligen zijn ons ook tot voorbeelden in hun ge-loofstrouw. Denk maar
aan Hebreeën 11. Zij maken ons duidelijk dat ook gelovigen falen. Daarin
worden zij ons tot waarschuwing voorgehouden. Het kan ons ook troosten en wel
in die zin dat een gebrekkig geloof toch een waarachtig geloof is.
In
Amerika zien wij nog al eens dat presbyteriaanse en gere-formeerde christenen in
hun ijver de historische betrouwbaarheid van de Schrift te verdedigen en in
verzet tegen een plat mora-listisch gebruik van bijbelse geschiedenissen, niet
tot nauwelijks recht doen aan de modelfunctie ervan.
Het gevolg is dat preken het karakter krijgen van exegetische lezingen en geen recht wordt gedaan aan de praktische en vooral ook de bevindelijke aspecten van bijbelse geschiedenissen. Juist waar deze houding wordt gevonden, is kennisname met de preken van Luther heilzaam. Luther gaat met de vragen en worstelingen van de bijbelse geschiedenissen naar zijn hoorders. Hij vraagt of zij die worstelingen herkennen en troost hen met de troost die uit de geschiedenissen naar voren komt.
Het gevolg is dat preken het karakter krijgen van exegetische lezingen en geen recht wordt gedaan aan de praktische en vooral ook de bevindelijke aspecten van bijbelse geschiedenissen. Juist waar deze houding wordt gevonden, is kennisname met de preken van Luther heilzaam. Luther gaat met de vragen en worstelingen van de bijbelse geschiedenissen naar zijn hoorders. Hij vraagt of zij die worstelingen herkennen en troost hen met de troost die uit de geschiedenissen naar voren komt.
God is nog altijd Degene
Die echt leeft en handelt en daarom reële troost aan Zijn kinderen schenkt.
Omgekeerd kan Luther met de vragen en zorgen van zijn hoorders naar de
bijbelse geschiedenissen gaan en de vraag stellen hoe de bijbelheiligen met
soortgelijke zorgen zijn omgegaan.
Bij
Luther is niet allereerst de afstand in de tijd tussen zijn hoorders en de
Bijbelheiligen van belang maar het gegeven dat zij net als wij op reis waren
naar de rechterstoel van Christus. Ieder mens in welke tijd levend heeft ten
diepste het zelfde nodig, namelijk ter leren staan in de vrijheid van de kinderen
van God zonder die vrijheid te misbruiken.
Telkens weer worden we in de preken van Luther geconfronteerd met het onderscheid tussen wet en evangelie, tussen de toege-rekende en de innerlijke gerechtigheid en tussen de twee regi-menten of rijken die toch maar één Heere hebben.
Telkens weer worden we in de preken van Luther geconfronteerd met het onderscheid tussen wet en evangelie, tussen de toege-rekende en de innerlijke gerechtigheid en tussen de twee regi-menten of rijken die toch maar één Heere hebben.
Luther
wist dat er onder zijn gehoor tal van mensen zaten die ten diepste niet begerig
waren naar Gods genade. Hen wilde hij wakker schudden. Troost is er voor
treurigen. Dat zijn degenen die weten dat zij met hun beste werken niet voor
God kunnen bestaan. Voor hen is de troost van het evangelie nu juist bedoeld.
Een
ware christen zal zich telkens weer en steeds dieper her-kennen in Jacob en
diens worsteling met God aan de beek Jabbok. Onverdiend mag hij Gods
vriendelijk aangezicht in Christus zien. Bij diens worsteling aan het kruis
vallen onze worstelingen in het niet.
In het kruis van Christus vinden we troost. In de schaduw van dat kruis mag een christen met alle zorgen, moeiten en aan-vechtingen toch vrolijk op reis gaan en zijn reis vervolgen naar het nieuwe Jeruzalem.
In het kruis van Christus vinden we troost. In de schaduw van dat kruis mag een christen met alle zorgen, moeiten en aan-vechtingen toch vrolijk op reis gaan en zijn reis vervolgen naar het nieuwe Jeruzalem.
N.a.v. Robert Kolb, Luther and the Stories of God:
Biblical Narratives as a Foundation for Christian Living, Baker Academic,
Grand Rapids, Michigan 2012; ISBN 978-0-8010-3891-4; pb. 188 pp.; prijs $21,99.