De Heilige Doop is het uiterlijk bewijs van lidmaatschap
van de heilige, algemene (of katholieke), christelijke kerk. In onze tijd wordt
er veel gediscussieerd over de vraag wie er mag worden gedoopt. Geldt dat
alleen volwassenen die hun geloof belijden? Of ook hun kinderen?
Deze vraag kan pas goed worden beantwoord als we weten
wat de Heilige Doop inhoudt. Door zowel degenen die slechts volwas-senen willen
laten dopen als degenen die ook kinderen willen dopen, worden heel
verschillende antwoorden gegeven op deze vraag. Antwoorden die onderling vaak
ook nog erg uiteenlopen. De één geeft aan de Heilige Doop – of die nu aan
kinderen of aan volwassenen is bediend – een heel andere betekenis dan de
ander.
Voor we de vraag beantwoorden aan wie de Heilige Doop mag
worden bediend, moet daarom eerst duidelijk zijn wat de bete-kenis van de
Heilige Doop als zodanig is. Dat betekent dat we de Bijbel moeten openen en
onderzoeken. De Schrift moet de enige norm en bron van ons geloof zijn. In het
bijzonder het Nieuwe Testament geeft antwoord op de vraag wat de Doop inhoudt.
Bij uitgeverij Den Hertog liet ik een boekje verschijnen
over de Heilige Doop. In het kort passeren de Schriftgegevens met betrek-king
tot de Heilige Doop de revue. Hier en daar verwijs ik naar kerkhistorische
gegevens. Over de Heilige Doop is namelijk al veel gesproken.
Wij kunnen leren van de inzichten van vroegere generaties.
Hun inzichten kunnen voor ons verhelderend werken, al zijn ze nooit het einde
van alle tegenspraak. Welbewust heb ik er daarom voor gekozen de
Schriftgegevens niet met behulp van een kerk-historisch document aan de orde te
stellen, zoals het klassieke doopformulier van de Hervormde of Gereformeerde
Kerken in Nederland.
Een bezwaar is dat voor lang niet iedereen een dergelijk
formulier overtuigend is. En ook al is dat wél het geval, dan nog is het altijd
weer van belang om allereerst naar de Bijbel zelf te luisteren. Juist omdat dit
boek de Schrift zelf, en niet een kerkhistorisch document als uitgangspunt
kiest, hoop ik dat velen het ter hand willen nemen.
In het genoemde boek richt ik mij zowel tot hen die reeds
gedoopt zijn als tot hen die, komend uit de wereld, in contact zijn gekomen met
het Evangelie van Gods genade. Voor hen zal toch spoedig, of na wat langere
tijd, de vraag naar boven komen: mag ik gedoopt worden?
De kern van het christelijk geloof is dat alleen het
bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonde. Door de
ver-nieuwende werking van de Heilige Geest begeren we tot eer van God te leven.
Op aarde blijft dit altijd onvolkomen. Nodig is dat wij gebracht worden tot en
steeds terugkomen bij het bloed van Christus. Dat is de enige en volkomen grond
van de zaligheid. Als wij Hem werkelijk mogen liefhebben, heeft Hij ons eerst
liefgehad. Deze Drie-enige God is de God van volkomen zaligheid.
De Heilige Doop is een zichtbare afbeelding van die
zaligheid. Wie echt begrijpt wat de Heilige Doop betekent, belijdt en
verheerlijkt de Drie-enige God. Bij alle variëteit en diversiteit die er tussen
chris-tenen onderling is, verbindt dit toch ware christenen met elkaar. Als het
stempel van de Heilige Doop op ons is gezet, vraagt God van ons dat wij Christus
belijden en roemen in vrije gunst alleen. De Heere wil dan ook dat wij ons door
Zijn Woord en Geest laten leiden.
De Heilige Doop hoeft slechts eenmaal te worden bediend.
Maar de les die erin besloten ligt, is een levenslange les. Ik hoop dat het lezen
van dit boek behulpzaam is bij het leren van deze les. De titel van het boekje dat
ik schreef is Paspoort van het
Koninkrijk. Daarmee bedoel ik niet dat iedereen die gedoopt is
eenmaal het nieuwe Jeruzalem zal binnengaan.
Een waar christen ben je niet omdat je opgroeide in een
christelijk gezin en als kind bent gedoopt. Evenmin is het feit dat je uit de
wereld tot de kerk toetrad en op volwassen leeftijd werd gedoopt een
doorslaggevend bewijs dat je een levend lid bent van de Kerk.
Een ware christen wordt je door wedergeboorte. Door Gods
Geest vernieuwd vlucht een zondaar, overtuigd van zijn zonde en schuld, tot
Christus. Hij wordt met Hem gekruisigd en met Hem opgewekt tot een nieuw leven.
Dat wordt zichtbaar in een god-zalige levenswandel.
Van de reiniging door het bloed van Christus en van de
ver-nieuwing door Gods Geest is de Heilige Doop het uiterlijke en zichtbare
teken en zegel. De Heilige Doop maakt het Evangelie zichtbaar. De Doop
verzegelt en betekent ook de inlijving in de Kerk van Christus. Daarom mogen we
het een paspoort noemen.
Aan dat paspoort mankeert niets. Evenmin als er aan het
Evangelie zelf iets mankeert. De vraag is wel of degene die gedoopt is het
paspoort terecht draagt. Dat kan en hoeft niet aan een zuigeling of heel klein
kind worden gevraagd.
Die vraag moet wel gesteld worden bij het ouder worden.
Die vraag moeten wij onszelf stellen. Ik ben gedoopt, maar ben ik gereinigd
door het bloed van Christus? Leun ik op Hem? Wandel ik godzalig? Zoek ik eerst
het Koninkrijk van God? Is dat niet het geval, dan ontheiligen we de Heilige
Doop die wij als kind ont-vangen hebben.
De Doop is geen paspoort dat je kunt weggooien. Wie gedoopt is, kan de Doop nooit ongedaan maken. Eenmaal moeten we voor de rechterstoel van Christus verantwoording afleggen voor het Evangelie dat wij ontvangen en gehoord hebben. Wij moeten ook verantwoording afleggen van het teken en zegel van de Heilige Doop dat wij ontvingen.
Alleen als wij door genade een nieuw schepsel zijn geworden en in het kruis van Christus hebben leren roemen, hebben wij voor die verantwoording niet te vrezen.De Heilige Doop laat ons zien dat er maar één goede keuze is, en dat is de keuze voor de Heere en Zijn dienst.
Als we gedoopt zijn, mogen we de Heere wel vragen: Heere, geef dat ik U van harte en in liefde mag dienen. U hebt mij toch de Heilige Doop niet gegeven om die te ontheiligen? Maak om Jezus' wil mij rein, en stort Uw liefde uit in mijn hart. Dat mogen wij ook vragen als wij op volwassen leeftijd de Heilige Doop begeren te ontvangen.
De Doop is geen paspoort dat je kunt weggooien. Wie gedoopt is, kan de Doop nooit ongedaan maken. Eenmaal moeten we voor de rechterstoel van Christus verantwoording afleggen voor het Evangelie dat wij ontvangen en gehoord hebben. Wij moeten ook verantwoording afleggen van het teken en zegel van de Heilige Doop dat wij ontvingen.
Alleen als wij door genade een nieuw schepsel zijn geworden en in het kruis van Christus hebben leren roemen, hebben wij voor die verantwoording niet te vrezen.De Heilige Doop laat ons zien dat er maar één goede keuze is, en dat is de keuze voor de Heere en Zijn dienst.
Als we gedoopt zijn, mogen we de Heere wel vragen: Heere, geef dat ik U van harte en in liefde mag dienen. U hebt mij toch de Heilige Doop niet gegeven om die te ontheiligen? Maak om Jezus' wil mij rein, en stort Uw liefde uit in mijn hart. Dat mogen wij ook vragen als wij op volwassen leeftijd de Heilige Doop begeren te ontvangen.
Mijn diepe wens is dat degenen die dit boek lezen de
Heere leren belijden en verheerlijken. Die ene Heere is de Heere Jezus
Christus, de Zoon van God en de volkomen Zaligmaker. Dat zij het ene geloof
leren belijden.
Dat is het algemeen, ongetwijfeld christelijk geloof dat
de Drie-enige God de God is van volkomen zaligheid. En dat zij de kracht van
één doop leren verstaan (vgl. Efeze 4:5). Het is een les waar we ons leven lang
over moeten doen. Een waar christen is een mens die altijd leerling zal en wil
blijven. Een bedelaar aan de troon van Gods genade.
Paspoort
van het koninkrijk. Over de betekenis van de Heilige Doop,
Den Hertog, Houten 2015; ISBN 978-90-331-2719-9; pb. 87 pp.; prijs €9,90.