Randall C. Zachman, hoogleraar
Reformatiestudies aan de Univer-siteit van Notre Dame, Indiana, USA schreef een
studie waarin hij in een zestal hoofdstukken de inzichten van Calvijn spiegelt
aan Pascal, Kierkegaard, Ezra, Barth en Julian van Norwich. Het geheel heeft
hij van een inleiding en conclusie voorzien.
Bij de vergelijking van Barth en Calvijn komt
de verkiezing van het Joodse volk aan de orde. Voor Barth overstemt het ja van
God, het nee van het Joodse volk. Zo spreekt Calvijn niet. Voor hem loopt Gods
genade altijd uit op persoonlijk geloof in Jezus Christus.
Het vierde hoofdstuk onderscheidt zich van de
andere, omdat de zienswijze van Calvijn hier aan het Bijbelse getuigenis wordt
getoetst. Zachman laat zien dat Calvijn heel nadrukkelijk Gods genade ziet in
het geven van de wet aan de Sinaï.
Calvijn was er zeker van dat ondanks het feit dat het overgrote deel van het Joodse volk Jezus niet als Messias heeft erkend, God toch Zijn verbond met Israël gestand doet. Er blijft onder het Joodse volk een overblijfsel naar Gods verkiezing. Nadrukkelijker dan Zachman aangeeft, betekent dit voor Calvijn dat er telkens weer Joden zullen zijn die Jezus als de vervulling van de wet en de profeten leren zien.
Calvijn was er zeker van dat ondanks het feit dat het overgrote deel van het Joodse volk Jezus niet als Messias heeft erkend, God toch Zijn verbond met Israël gestand doet. Er blijft onder het Joodse volk een overblijfsel naar Gods verkiezing. Nadrukkelijker dan Zachman aangeeft, betekent dit voor Calvijn dat er telkens weer Joden zullen zijn die Jezus als de vervulling van de wet en de profeten leren zien.
Essentieel is voor Calvijn de majesteit en
soevereiniteit van God. Calvijn gebruikte de astronomie om onze kleinheid in
vergelijking met de grootheid van het heelal te onderstrepen. Als de mens al
tegenover het heelal in het niet valt, hoeveel te meer dan tegenover zijn
Schepper.
De grootheid van het heelal doet voor Calvijn
niets af van de schoonheid van de schepping. Vergelijken we Calvijn op dit punt
met Pascal, dan komt dit laatste aspect bij Pascal feitelijk niet aan de orde.
Voor Pascal geldt slechts dat de oneindige grootheid van het heelal de mens
moet verschrikken.
Zachman
schreef een wetenswaardig boek. Het is meer dan een descriptieve beschrijving
van Calvijn en de theologen met wie hij wordt gespiegeld. Zachman geeft telkens
weer expliciet aan waar hijzelf theologisch staat.
Daarbij moet ik eerlijk aangeven, dat zijn plaatsbepaling niet altijd de mijne
is.
Randall C. Zachman, Reconsidering Calvin,
Current Issues in Theology, Cambridge University Press, Cambridge 2012; ISBN
978-1-107-60177-2; pb. 212 pp.; prijs £17,99.