James K. Hoffmeier en Dennis R. Magary (red.),
Do Historical Matters Matter to Faith? A Critical Appraisal of Modern and
Postmodern Approaches to Scripture, Crosssway Books, Wheaton, Illinois
2012; ISBN 978-1-4335-2571-1; pb. 542 pp.; prijs $35,--.
De aanleiding van deze bundel was de verschijning van het boek van
Kenton Spark God’s Word in Humans Words. Spark kritiseert in dit boek de
zienswijze dat de Bijbel onfeilbaar is en in het bij-zonder dat alles wat de
Bijbel als historie meedeelt, ook metter-daad echt is gebeurd. Spark die zichzelf nog
altijd als een evan-gelical ziet, staat niet alleen. In de kringen van de evangelicals
is van een toenemende waardering voor Barth sprake met inbegrip van zijn
Schriftvisie.
Met Do Historical Matters Matter to Faith? hebben wij een
bundel met artikelen van hoog niveau in handen van een internationaal team van
geleerden die de klassieke visie verdedigen dat wij het zelfgetuigenis van de
Schrift in alle opzichten serieus dienen te nemen. Omdat recente
ontwikkelingen en nieuwe argumenten worden meegenomen, voegt deze bundel iets
toe aan eerdere publicaties met eenzelfde insteek.
De artikelen bestrijken een breed spectrum van aandachts-gebieden.
Ik noem er een aantal: de relatie tussen kennisleer en Schriftvisie, het belang
van de historiciteit van de uittocht, de eenheid van het boek Jesaja, de betrouwbaarheid
van het boek Daniël, het paulinisch auteurschap van de pastorale brieven.
James K. Hoffmeir, Ancient Israel in
Sinai: The Evidence for the Authenticity of the Wilderness Tradition,
Oxford Press, Oxford/New York 2005; ISBN 978-0-19-515546-4; hb.357 pp.; prijs
₤33,--
In deze studie verdediger James K. Hoffmeier de historische
betrouwbaarheid van het reisverslag in de woestijn. Hij wijst onder andere op
Egyptische elementen en legt de vinger bij de topografische juistheid van
details. Zijn studie is een voorbeeld van de integratie van archeologie,
filologie en geschiedenis.
Julius Steinberg en Siegbert Reicker (red.), Das
heilige Herz der Tora. Festschrift für Hendrik Koorevaar zu seiner 65.
Geburtstag, Shaker Verlag, Aken 2011; ISBN 978-3-8440-0584-4; hb. 380 pp.;
prijs €49,80.
Hendrik Koorevaar was jarenlang als oudtestamenticus verbon-den aan
de Evangelische Theologische Faculteit te Leuven. Bij zijn emeritaat
verscheen een bundel met bijdragen van collega’s, vrienden en oud-leerlingen.
Wat hen verbindt, is de begeerte het Oude Testament te bestuderen in de
wetenschap dat de God daarin tot ons spreekt.
In het bijzonder het openingsartikel van Herbert H. Klement over
het karakter van de oudtestamentische geschiedschrijving is de moeite waard.
Sommige postmoderne oudtestamentici vragen uitsluitend aandacht voor het
literaire karakter van het Oude Testament.
De vraag naar de historie laat zich echter niet onderdrukken. Wie de historiciteit van de bijbelse geschiedenissen ontkent of relati-veert, ontneemt aan deze geschiedenissen de relevantie die zij zelf claimen.
De vraag naar de historie laat zich echter niet onderdrukken. Wie de historiciteit van de bijbelse geschiedenissen ontkent of relati-veert, ontneemt aan deze geschiedenissen de relevantie die zij zelf claimen.
Enny de Bruijn, Eerst de waarheid, dan de vrede. Jacob Revius
1586-1658, Boekencentrum, Zoetermeer 2012; ISBN 978-90-239-2620-7; pb. 661
pp.; prijs €34,90
In haar biografie over Revius, die zij als dissertatie aan de Rijksuniversiteit
van Utrecht verdedigde, laat Enny de Bruijn onder andere zien dat de Schrift
en het Schriftgezag tot de diepste kern van de theologie van Revius behoorde. Een
aangelegen punt is voor Revius dat de Bijbelse geschiedenissen ook echt als
geschiedenissen moeten worden gelezen. Wat de Bijbel als historie meedeelt,
is echt zo gebeurd.
Revius verbond daaraan een verdediging van het ptolemaeïsche
wereldbeeld. De zon draaide volgens hem om de aarde. Dat zal niemand Revius
meer nazeggen. Wij moeten verdisconteren dat de Schrift vaak de taal van de
waarneming gebruikt.
Wie het proefschrift van De Bruijn over Revius leest, moet wel
constateren dat de zienswijze dat het een fundamentalistische nieuwigheid
is om het Schriftgezag uit te strekken tot zaken van historische en
geografische details, naar het rijk van de fabelen moet worden verwezen. Wat
iedereen van Revius kan leren, is dat liefde tot God en diep ontzag voor de
Bijbel als Zijn onfeilbaar Woord nooit van elkaar gescheiden mogen worden