Uitzien naar meer eenheid
Ook ik zie uit naar meer eenheid in de kerk en dat
niet alleen nationaal maar ook internationaal. Echter, om maar direct met de
deur in huis te vallen, denk ik, alleen al gezien het karakter van de
credotekst, dan volstrekt niet aan de eenheid die de zogenaamde nationale
synode beoogt. Echte eenheid is allereerst in eenheid in geloof. Veel
belangrijker dan eenheid in kerkelijke structuren (hoewel ook die eenheid er
toe doet), moet voor ons allen de eenheid in waarheid en in godzaligheid zijn.
Dat is trouwens een eenheid die er al is en niet bewerkt hoeft te worden. Wij
geloven een heilige, algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen.
Wie belijdt dat de Drie-enige God de God is van
volkomen zalig-heid en zich hier op aarde een gast en een vreemdeling weet op
reis naar een beter vaderland, voelt zich één met de gelovigen van de oude
bedeling en met de Bijbelheiligen van het Nieuwe Testament. Een christen die
een levend lid is, weet zich ver-bonden met de kerkvaders en wel heel in het bijzonder
met de grote kerkvader van het Westen, Augustinus. Een christen van de Reformatie
voelt zich geestelijk verwant met middeleeuwse christenen als Bernard van
Clairveaux en Anselmus van Canter-bury, ook al onderkent hij ook in hun
geschriften elementen die hem dankbaar maken dat de Reformatie er is gekomen.
Via hun geschriften kunnen we geloofsgemeenschap hebben met Reformatoren, de mannen van de Nadere Reformatie, de puriteinen en hun geestelijke erfgenamen. Ik betoog niet dat al deze mannen (er kunnen trouwens ook namen van vrouwen worden genoemd die door hun schriftelijke nalatenschap nog spreken nadat zij gestorven zijn) over alle zaken gelijk dachten en al helemaal niet dat zij allen dezelfde accenten legden. Toch is er bij alle variëteit een onderliggende eenheid voelbaar en aanwijsbaar.
Via hun geschriften kunnen we geloofsgemeenschap hebben met Reformatoren, de mannen van de Nadere Reformatie, de puriteinen en hun geestelijke erfgenamen. Ik betoog niet dat al deze mannen (er kunnen trouwens ook namen van vrouwen worden genoemd die door hun schriftelijke nalatenschap nog spreken nadat zij gestorven zijn) over alle zaken gelijk dachten en al helemaal niet dat zij allen dezelfde accenten legden. Toch is er bij alle variëteit een onderliggende eenheid voelbaar en aanwijsbaar.
Al deze christenen van vroegere generatie hebben de
mens getekend als een schepsel geschapen naar Gods beeld die in Adam van God
is vervreemd en slechts vrede met God kan krijgen door het bloed van Christus.
Zij hebben gesproken en geschreven over het levendmakende en vernieuwende werk
van de Heilige Geest. Zij tekenden een ware christen als een pelgrim die op
reis is naar het nieuwe Jeruzalem. Wie een levend lid is van Gods kerk voelt
een eenheid als deze dingen gepredikt en betuigd worden. Dan is er eenheid die
de eeuwen omspant en culturen overstijgt.
Vanuit de eenheid in waarheid en in godzaligheid zal
er behoefte ontstaan naar uiterlijke vormen die deze eenheid gestalte geven.
Dat verdeeldheid en onderlinge strijd niet goed is voor de zaak van Christus
behoeft geen betoog. Echter, uiterlijke eenheid die niet verbonden is met de
eenheid van geloof, de eenheid in de waarheid en de eenheid in godzaligheid is
niet de eenheid die Christus heeft bedoeld en waarvan wij uit Johannes 17 mogen
weten dat Hij daarvoor bidt.