Waarom
het initiatief van de nationale synode brede ingang vindt
Of het initiatief van een nationale synode op het
grondvlak bij vele christenen leeft, weet ik niet zo. Wel is duidelijk dat het
initiatief ingang vindt in allerlei kerken en groepen. Dat geldt voor hier en
daar voor gematigd vrijzinnigen, maar vooral voor de breed-orthodoxe stroom van
kerkelijk Nederland. Daarmee bedoel ik een houding die zich niet volledig aan
een belijdenis, of die nu gereformeerd, luthers of baptistisch is, gebonden
weet, maar vasthoudt aan de Drie-eenheid, aan Jezus Christus als Verlosser en
aan de heilsbetekenis van Zijn werk.
Wat het laatste betreft, pleegt de invulling nogal vaag te zijn. Er wordt gezegd dat God een relatie met mensen wil hebben. Dat Hij daarvoor zijn Zoon gaf. Dat een mens in Gods ogen een parel is enz. Heel veel nadruk valt vervolgens op de taak die een christen heeft in de wereld. Immers de wereld is van God en God zal de wereld eenmaal volkomen verlossen
Wat het laatste betreft, pleegt de invulling nogal vaag te zijn. Er wordt gezegd dat God een relatie met mensen wil hebben. Dat Hij daarvoor zijn Zoon gaf. Dat een mens in Gods ogen een parel is enz. Heel veel nadruk valt vervolgens op de taak die een christen heeft in de wereld. Immers de wereld is van God en God zal de wereld eenmaal volkomen verlossen
Voor radicaal vrijzinnigen en mensen die zich weten
aangespro-ken door de beweging van predikanten die zich verenigd hebben in Op
Goed gerucht is dit geluid nog te orthodox. Echter, wie zich thuis voelt
bij de belijdenis van de Kerk der eeuwen, of die nu op haar gereformeerde,
lutherse, anglicaanse of baptistische wijze gestalte krijgt, mist hier zeer
wezenlijke zaken.
Dan begin ik maar bij het feit dat een mens door de zondeval van God vervreemd is en dat ieder mens, hij of zij, die in een christelijk gezin geboren is en daarop geen uitzondering vormt, vanaf zijn ontvangenis onder Gods toorn ligt en het rijk van God niet zal binnengaan, tenzij hij opnieuw geboren is.
Dan begin ik maar bij het feit dat een mens door de zondeval van God vervreemd is en dat ieder mens, hij of zij, die in een christelijk gezin geboren is en daarop geen uitzondering vormt, vanaf zijn ontvangenis onder Gods toorn ligt en het rijk van God niet zal binnengaan, tenzij hij opnieuw geboren is.
De achtergrond van het blijde nieuws dat God het
verlorene zoekt, is dat Gods toorn van de hemel over de zonde en
ongerechtigheid van de mens wordt geopenbaard. Heel de wereld ligt onder Gods
oordeel. Op Golgotha is de hitte van Gods gramschap door Christus geblust.
Persoonlijk krijgen wij deel aan de zaligheid door geloof dat een gave is van
God.
Onlosmakelijk aan het geloof is bekering verbonden. Bekering betekent dat niet langer onze wil, maar Gods wil norm van ons leven wordt. Concreet is deze wil van God in de Tien Geboden geopenbaard. Het onderwijs dat Jezus in de Bergrede gaf en de apostolische vermaningen zijn feitelijk niet anders dan een concretisering van Gods geboden, waarbij in het bijzonder het geestelijke karakter ervan duidelijk wordt gemaakt.
Onlosmakelijk aan het geloof is bekering verbonden. Bekering betekent dat niet langer onze wil, maar Gods wil norm van ons leven wordt. Concreet is deze wil van God in de Tien Geboden geopenbaard. Het onderwijs dat Jezus in de Bergrede gaf en de apostolische vermaningen zijn feitelijk niet anders dan een concretisering van Gods geboden, waarbij in het bijzonder het geestelijke karakter ervan duidelijk wordt gemaakt.
Deze klassieke geluiden worden helaas in een groot
deel van de christelijke kerk van Nederland niet meer gehoord. Op vage wijze
wordt gesproken over Gods liefde, geopenbaard in Christus, waarbij het
wegdragen van Gods toorn vaak nog niet wordt ontkend, maar niet tot nauwelijks
wordt genoemd. Genade wordt heel algemeen ingevuld. Christelijke vrijheid wordt
niet gezien als bevrijding van Gods toorn en van de macht van de zonde en
tenslotte van menselijke tradities, maar als vrijheid om zelf te bepalen wat
christelijke levensstijl inhoudt. Tegen zo’n invulling van de christelijke
vrijheid heeft niet alleen Jacobus, maar ook Paulus in zijn brieven
gewaarschuwd.
Dit geestelijke klimaat stempelt niet alleen de
brede midden-stroom in de PKN, een kerk als de Nederlands Gereformeerde Kerken
en de meeste evangelische gemeenten, maar ook het overgrote deel van de
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en een niet onbelangrijk deel van de
Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Bond in de PKN. Ook
binnen de Gerefor-meerde Gemeenten bemerk je dat er mensen zijn die zich
kennelijk door dit gedachtegoed weten aangesproken en ik zou niet durven
zeggen dat dit voor de Hersteld Hervormde Kerk niet geldt. Het is de lucht die
wij bij wijze van spreken alom in kerkelijk Nederland inademen.
De totstandkoming van de PKN is niet in de laatste
plaats toe te schrijven aan de ingang van dit gedachtegoed binnen de
Gereformeerde Bond. Voorstemmen van vertegenwoordigers van de Gereformeerde
Bond gaven de doorslag bij de cruciale stemming. Enthousiast zei ook menig lid
van de Gereformeerde Bond dat met de vorming van de PKN bijeengebracht was, wat
bijeen hoort. Over wat bijeen hoort, gaan dan de wegen wezenlijk uiteen.
De synode Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de
landelijke vergadering van de Nederlandse Gereformeerde Kerken hebben unaniem
besloten een afvaardiging naar de nationale synode te zenden. Op de vorige
synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken waren er slechts enkele
tegenstemmen. De vraag moet dan worden gesteld, wat op lange termijn het
bestaansrecht van deze kerken buiten de PKN is. Immers de breedte van de
nationale synode en van de PKN ontlopen elkaar niet veel.
We moeten ook eerlijk zeggen dat de genoemde kerken, afgezien van de vrijzinnigheid en het gedachtegoed van de stroming rond Op goed gerucht, eigenlijk even breed zijn als de PKN. Daarbij moet je van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de Neder-lands Gereformeerde Kerken zeggen dat een bevindelijke stroming niet aanwijsbaar is.
We moeten ook eerlijk zeggen dat de genoemde kerken, afgezien van de vrijzinnigheid en het gedachtegoed van de stroming rond Op goed gerucht, eigenlijk even breed zijn als de PKN. Daarbij moet je van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de Neder-lands Gereformeerde Kerken zeggen dat een bevindelijke stroming niet aanwijsbaar is.