Wat is bepalend voor ware
eenheid?
Welke christenen behoren bijbels gezien bijeen? Ik
denk aan hen die onvoorwaardelijk het gezag van de Schrift belijden en die hun
geloof zonder reserve in de gereformeerde belijdenis verwoord weten. Als het
gaat om het eerste, zijn er ook in Nederland evangelische christenen van wie
dat het geval is, al moeten we wel beseffen dat ook lang niet in elke
evangelische gemeente het Schriftgezag zonder reserve wordt aanvaard. Gaat het
om de onvoorwaardelijke binding aan de gereformeerde belijdenis dan kan je
denken aan de Gereformeerde Gemeenten en delen van de Christelijke Gereformeerde
Kerken.
De
gereformeerde belijdenis is uiteindelijk niets anders dan een nadere ontvouwing
van de apostolische geloofsbelijdenis. Kern ervan is dat de Bijbel de enige
bron en norm van ons geloof is en van onze levenswandel. Aansluitend bij de
Apostolische Geloofs-belijdenis wordt de Drie-enige God als God van volkomen
zalig-heid beleden. Er wordt betuigd dat Jezus Christus God was en bleef en mens
is geworden. We lezen over het bloed van Christus dat de hitte van Gods toorn
wegnam. Daardoor werd ook de duivel verslagen.
Wordt Christus aan ons hart
toegepast, dan gaan wij door Zijn kracht ook een nieuw leven leiden.
Rechtvaardig voor God zijn wij alleen op grond van wat Christus deed en niet
wij hebben gedaan. Dat blijft zo tot onze dood toe. De gereformeerde belijdenis
leert ons dat het laatste houvast van een christen tot zijn laatste snik niet
ligt in wat hij voor Christus deed en doet, maar in wat Christus voor hem heeft
gedaan.
De
Dordtse Leerregels geven een nadere ontvouwing van de leer van de verkiezing en
van het werk van de Heilige Geest, zoals daarover in de Heidelbergse
Catechismus en Nederlandse Geloofsbelijdenis wordt gesproken. God loopt niet
achter de feiten aan, maar werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil. Zijn
liefde voor al de Zijnen is een liefde zonder begin en daarom zonder einde.
Hier op aarde ziet een christen, zo wordt in het laatste artikel van de
Nederlandse Geloofsbelijdenis beleden, met bran-dend verlangen uit naar de
jongste dag.
De
drie gereformeerde belijdenisgeschriften die de Kerk van de Reformatie in
Nederland heeft, worden samen wel de Drie Formu-lieren van Enigheid genoemd. Dat
wil zeggen: het zijn drie korte geschriften waarin het ene ware geloof wordt
verwoord. Dat wil niet zeggen dat alle waarheden die daarin worden beleden van
hetzelfde gewicht zijn. De leer van verzoening met God door het bloed van
Christus is van een ander gewicht dan de verdediging van de doop van
christenouders. Als kerk moet je daarin echter wel een standpunt innemen.
Laat
onze bede zijn dat de Kerk van Nederland weerkeert naar en vasthoudt aan de
waarheden in de gereformeerde belijdenis-geschriften beleden. Als wij ons tot
de kern ervan beperken, geldt al helemaal dat er geestelijke eenheid zijn ook
als is er geen volstrekte kerkelijke eenheid mogelijk is. Heel concreet denk ik
in de wereldkerk aan baptisten als Bunyan en Spurgeon en aan anglicanen als Newton
en Ryle.
Wat
wij hier in Nederland en wereldwijd nodig hebben, is een krachtig getuigenis
over de heiligheid van God, de verlorenheid van de mens, de redding door
Christus’ bloed en de vernieuwing door de Heilige Geest. Een getuigenis dat
verbonden is met een leven naar Gods geboden, een leven in de navolging van
Christus zoals de Bijbel daarover schrijft. Daarover wil de Heere Zijn zegen
gebieden. Wat een zegen is het als vanuit deze eenheid in waarheid en
godzaligheid, meer kerkelijke eenheid ontstaat.
Er
is nog altijd een overblijfsel naar de verkiezing van genade in Nederland.
Laten wij zelf strijden om in te gaan door de enge poort en anderen daartoe
aansporen. Laten wij ons erover verblijden als waar ook en door wie dan ook dit
evangelie van Gods genade wordt beleden en met een godzalige levenswandel
versierd.
Laat
ons gebed persoonlijk en kerkelijk zijn: ‘Zegen anderen, maar ook mij.’ Zeker
is dat wij grote dingen van God mogen verwachten. Hij is machtig niet alleen
elders in de wereld, maar ook in Nederland in de eenentwintigste eeuw wonderen
te doen. Nooit kunnen we in het geloof teveel verwachten.
Uitzien naar de volmaakte
eenheid
De
volmaakte eenheid van Gods kerk zal hier op aarde nooit worden gevonden. De
volmaakte eenheid is er pas in het nieuwe Jeruzalem. Daar zal de Kerk geen dode
leden meer bevatten. Daar zullen de levende leden van de Kerk van al hun
zwakheden verlost zijn. Ketterijen en dwalingen zullen de Kerk daar niet meer
beroeren en afwijkingen in levenswandel zullen er niet meer worden gevonden.
God zal daar alles zijn en in allen.
Er blijft een rust over voor het volk van God. Ontzagwekkend is het als wij die rust niet zullen beërven. Onomwonden spreekt de Bijbel over de toekomende toorn. Laten wij die ontvlieden en ons erop toeleggen de rust in te gaan die er overblijft voor het volk van God. ‘Kom Heere Jezus, ja kom haastiglijk.’
Er blijft een rust over voor het volk van God. Ontzagwekkend is het als wij die rust niet zullen beërven. Onomwonden spreekt de Bijbel over de toekomende toorn. Laten wij die ontvlieden en ons erop toeleggen de rust in te gaan die er overblijft voor het volk van God. ‘Kom Heere Jezus, ja kom haastiglijk.’